uitstellen

3 Tips tegen uitstelgedrag

Categorieen:Tips and tricks

22 reacties

Uitstellen, als ik ergens wel heel goed in ben is het uitstellen. Tijdens mijn opleiding had ik best vaak last van uitstelgedrag. Ik wist dan niet goed waar ik moest beginnen met het schrijven van het verslag. En natuurlijk waren er ook wel leukere dingen te doen dan het schrijven van een onderzoeksplan. Nu heb ik minder last van omdat ik een aantal dingen heb geleerd om uitstelgedrag tegen te gaan.

Wat is uitstelgedrag?

Uitstelgedrag is dat je dingen die je moet doen, maar uitstelt naar een later moment omdat je het eigenlijk niet wil doen. Dit kan zijn omdat:

  • het gewoon een vervelend klusje is,
  • je niet weet waar je moet beginnen,
  • je hebt geen overzicht over de hele taak,
  • of er al als een berg tegen op ziet omdat het gewoon vervelend is om te doen.

Vervolgens voel je je er rot om, omdat je het niet hebt gedaan. Vaak blijf je het uitstellen totdat je het echt moet doen.

Voorbeeldje:

Tijdens het schrijven van verslagen, had ik vaak last van uitstelgedrag. Bij mij was het vooral omdat ik niet goed wist hoe ik aan het verslag moest beginnen, ik wist niet hoe het eruit moest komen te zien en bovendien vond ik het heel lastig om mijn werk goed te plannen.

Vervolgens stelde ik het schrijven van verslagen uit tot het weekend voordat ik het verslag  moest inleveren. Ik was dus het hele weekend bezig met het schrijven van het verslag. Met als resultaat dat ik slecht voor mezelf zorgde en heel moe was als het verslag af was. Ook liep ik vast met andere werkzaamheden omdat ik daar niet aan toe kwam. Ik had erg veel stress als ik last had van uitstelgedrag. Hetgeen wat ik steeds uitstelde bleef maar door mijn hoofd spoken omdat ik deze taak eigenlijk wel moest doen.

Voordelen van uitstellen

Het lijkt alsof uitstellen alleen maar nadelen heeft, toch is dat niet zo. Wanneer ik in het laatste weekend dan eindelijk aan mijn verslag begon, kon ik ineens wel een goed verslag schrijven.

Presteren onder tijdsdruk

Wanneer je op het laatste moment aan een bepaalde taak begint, moet je wel ermee beginnen. Je hebt geen tijd om te twijfelen en te piekeren hoe je nou aan je verslag moet beginnen en of het nou wel of niet goed is. Daarnaast moet het gewoon af zijn voor de deadline.

Prioriteiten stellen

Alles je je taken uitstelt, dan moet je op een gegeven moment wel een keuze maken in wat het belangrijkste is, je hebt gewoon geen tijd om alles te doen, dus moet je wel prioriteiten te stellen. Zowel inhoudelijk heb je geen tijd om flink uitgebreid te schrijven over het onderwerp, maar ook voor andere dingen heb je geen tijd.

3 tips om uitstelgedrag tegen te gaan

Ik vond mijn uitstelgedrag altijd erg vervelend, het veroorzaakte een hoop stress en het kostte mij een hoop energie. Inmiddels kan ik beter hiermee omgaan door de volgende 3 tips toe te passen:

Kleine stappen

Verdeel de taak op in kleinere subtaken. Zo lijkt de taak kleiner en overzichtelijker. Hierdoor begin je makkelijker aan je taak. Bijvoorbeeld: Ik zet op mijn to do lijstje nooit dat ik de was moet doen. De taak “de was doen” is niet duidelijk genoeg.

Ik verdeel deze taak op in:

  • Wasgoed sorteren,
  • de bonte of witte was in de wasmachine doen en aanzetten,
  • Was ophangen
  • Wasgoed opvouwen en opruimen

Dit maakt de hele taak een stuk overzichtelijker en de kans is een stuk kleiner dat ik het ga uitstellen.

Deadlines

Stel deadlines voor jezelf of maak afspraken met anderen over wanneer je iets af moet hebben. Dit is voor mij ook de reden dat ik altijd op vaste dagen een artikel op mijn blog publiceer. Op maandag en donderdag moet er gewoon een artikel online komen. Als ik dat niet doe blijf ik maar piekeren en uitstellen omdat ik het goed wil doen. In mijn geval is het ook geen ramp als het een keer niet lukt, maar toch helpt zo’n deadline mij om het schrijven van een artikel niet uit te stellen.

Doe het nu!

Moet je iets heel kleins doen? Maar stel je het elke keer uit? Moet je persoon X eigenlijk nog een mailtje sturen of bellen? Doe het nu! Dan heb je het gehad en dan hoef je er niet meer aan te denken en kun je weer verder en je beter richten op andere taken. Deze tip werkt het beste bij kleinere taken, tenzij je de taak op kunt delen in kleinere taken. Grotere dingen kun je beter op een later moment inplannen als er nu geen tijd voor hebt.

Stel jij vaak dingen uit? Wat zijn jouw tips tegen uitstelgedrag?

 

22 gedachten over “3 Tips tegen uitstelgedrag”

  1. Goed verhaal. Ook ik zit regelmatig voor dit dilemma . Soms ben ik er ook gewoon te moe voor. Of wil ik teveel dingen. Wordt mijn lijstje ineens erg lang.
    Maandag was in de droger naar mijn werk en daarna lunch klaarmaken en opeten. Dan even liggen nu….alleen gun ik mezelf niet veel rust. Ik denk dan weer dit moet ik nog doen en dat grrrr. Ben benieuwd of andere cp’ers dit ook herkennen?

    Beantwoorden
  2. Alles wat je kunt uistellen.. Stel ik meestal uit. Ik kan planningen maken en overzichtelijke lijstjes, maar niets lijkt te werken. Nu moet ik wel zeggen dat ik het beste presteer als er tijdsdruk is.. Dus ik haal wel altijd mijn deadlines.. Maar ik blijf een uitsteller

    Beantwoorden
  3. Haha ik ben ook heel goed in uitsellen… Ik haal mijn deadline eigenlijk altijd wel, maar op het laatste moment. Met mijn blog probeer ik bv. wel even vooruit te plannen qua blogs, maar er zijn momenten (zoals gisteravond) dat ik echt nog maar 1 nacht heb om een blog te schrijven… Normaal niet erg, want ik presteer prima onder tijdsdruk, maar dit keer had mijn hosting een storing.. gevolg, blog een paar uur te laat… Dat vind ik dan wel stom van mezelf . Ik heb niet echt tips…Helaas, vind het soms nog steeds lastig.

    Beantwoorden
  4. Ja dit is zeker wel herkenbaar. Het helemaal uitschrijven van bijvoorbeeld een wasgoed taak werkt bij niet haha. Met blogs etc dan weer wel. K heb dan ook een losse huishoudplanning. Wel
    Super handige tips

    Beantwoorden
    • Haha het is ook maar net hoe je j huishoudelijke taken indeelt. Ik pak elke dag een deel van bijvoorbeeld de was. Vanwege mijn beperkte energie. Dan is het wel handig om dat in kleinere subtaken in te delen. Dankjewel!

      Beantwoorden
  5. Dit had ik zeker nodig deze morgen. Zou moeten beginnen studeren, dankjewel voor de motivatie! Ik maak alvast een plan op om mijn taken in kleinere stukken te verdelen!

    Beantwoorden
    • Met bloggen lukt dat soms aardig goed ja, dat werken onder druk. Toch geef ik de voorkeur aan op tijd dingen doen. Voor mijn artikel van morgen heb ik ruim de tijd genomen om het te schrijven, aangezien anderen hem moesten kunnen lezen voor publicatie. Zij staan nl in dat artikel. Ik ben daar best een beetje trots op hoe ik dat heb aangepakt ondanks dat hij oorspronkelijk 2 weken geleden geplaatst had moeten worden. Maar toen had ik het gewoon te druk. 🙂

      Beantwoorden
  6. Ik probeer altijd een soort planning te maken en mij daaraan te houden maar het lukt niet altijd. Ik merk wel dat tegenwoordig alles vlug vlug moet gaan. Mensen kunnen echt niet meer wachten en verwachten dat je direct bezig bent met hun project zonder te beseffen dat zij niet de enige zijn die mij dat vragen. Maar ik heb nu geleerd van mij minder op te jagen 🙂

    Beantwoorden
    • Dit is zo herkenbaar, wat jij schrijft. Onlangs tijdens mijn revalidatie heb ik geleerd om overal de tijd voor te nemen en goed te plannen vanwege mijn beperking. Nog steeds ben ik daar mee bezig en het valt me nu inderdaad op hoe snel tegenwoordig alles moet.

      Beantwoorden

Plaats een reactie