Ik liep een Ommetje, hoe ging dat?

De laatste tijd lees ik regelmatig over de app Ommetje van de Hersenstichting. Veel mensen gebruiken de app om toch wat meer in beweging te komen, nu we allemaal veel thuis zijn vanwege Corona. Doordat ik nu veel thuis ben, beweeg ik ook veel minder dan voor Corona. Terwijl het voor mij juist vanwege cerebrale parese heel belangrijk is om in beweging te blijven.

Extra fysiotherapie

Ik had in het verleden 2 keer in de week fysiotherapie. Omdat het goed ging, hebben we besloten om de fysiotherapie te verminderen naar 1 keer in de week. Dat ging heel goed. Ik fietste regelmatig op mijn driewielfiets, dus dat kwam allemaal wel goed. Toen kwam Corona en moest zelfs de fysio dicht. Ik probeerde thuis oefeningen te doen en ging videobellen met mijn fysiotherapeut. Het was niet prettig om 2 maanden zonder fysiotherapie te zitten.


Toen de praktijk weer openging, ging ik weer 2 keer in de week naar fysiotherapie omdat ik het juist nodig had. Een tijd later voelde ik me stukken beter en ging ik weer terug naar 1x in de week therapie. Sinds ik werk, ga ik weer 2 keer in de week. Ik beweeg nu veel minder en vaak schiet bij mij een wandelingetje of een stukje fietsen er bij in, door alle andere dingen die ik moet of wil doen. Maar nu ik vaker naar de fysio moet, moet ik op de fiets en moet ik meer bewegen.

De Ommetje app

Een tijdje geleden besloot ik om de Ommetje app te downloaden. Gewoon omdat ik veel mensen hoor over die app, maar ook omdat ik van mezelf weet dat ik erg weinig beweeg. Ommetje is een app van de Hersenstichting. De app maakt wandelen leuker omdat je punten kunt verdienen ermee. De Hersenstichting zegt dat wandelen energie geeft, je creativiteit verbetert en helpt met onthaasten. Hoe vaker en langer je wandelt, hoe meer punten en na afloop verteld dr. Erik Scherder een leuk weetje over de hersenen.

Ik heb alleen nog niet echt een ommetje gelopen. Volgens de app moet een ommetje minimaal 20 minuten duren. Omdat het dan een positief effect heeft op de hersenen. Dat houdt me tegen. Vanwege mijn CP loop ik niet al te best. Ik kan last krijgen van mijn rug en/of heupen bijvoorbeeld en het is vermoeiend. Hoeveel ik kan lopen, weet ik niet precies. Dat hangt af van de hoeveelheid energie dat ik op dat moment heb. De ene keer kan ik 200 meter of minder achter elkaar lopen, de andere keer wel 400 of 600 meter en soms niet eens 100 meter. 20 minuten wandelen is voor mij erg lang. En je kunt geen Ommetje maken door bijvoorbeeld te fietsen, dat gaat m namelijk veel makkelijker af. Toen ik meedeed aan Steptember, fietste ik bijvoorbeeld heel veel op mijn driewielfiets.

Een poging om een Ommetje te lopen

Afgelopen vrijdag, toen ik klaar was met werken, besloot ik om naar de brievenbus te lopen om een brief op de post te doen. Dat is 400 meter hier vandaan. De heenweg ging vrij goed. Ik besloot om op de terugweg een beetje om te lopen, zodat ik langer aan het lopen was. maar ik kreeg pijn bij mijn linker enkel. Ik denk dat het wat was verzuurd was omdat ik het niet gewend meer ben om zoveel te lopen. Mijn Ommetje duurde 10 minuten, dat is voor mij al heel wat. Maar het was niet genoeg om punten te verdienen. Eenmaal thuis, was ik echt moe en moest ik echt bijkomen. Gisteren liep ik samen met mijn vriend een blokje om ons huis. Dat duurde net geen 4 minuten, die was te kort om geregistreerd te worden door de app. Ik vind het wel jammer dat je geen punten verdient bij Ommetjes van minder dan 20 minuten , want ik probeer te lopen naar wat ik kan.


Ik vind het belangrijk om te proberen om meer te bewegen. En het is fijn om even buiten te zijn, dat geeft weer wat energie. Fietsen vind ik het prettigste omdat dat veel minder energie kost en ik krijg daar geen pijn van. Toch vind ik het ook belangrijk om ook te wandelen omdat je dan andere spieren gebruikt en ik wil wel graag goed blijven lopen. Zeker nu ik juist zoveel zit achter mijn fijne bureau.

Maar wandelen of fietsen buiten is niet mijn favoriete bezigheid omdat ik het erg saai vind. Dat ervaarde ik ook tijdens Steptember. Ik fiets bijvoorbeeld liever van A naar B. Een blokje of Ommetje kan ik nog wel doen met mijn koptelefoon op. Dat wil ik vaker doen. En ik heb afgesproken met mijn vriend om eens wat vaker een blokje om het huis te lopen. Die afstand red ik nu wel, alleen is het niet lang genoeg voor de Ommetje app, maar dan heb ik in ieder geval wel een stukje gelopen!

Download hier de Ommetje app:

Hoe blijf jij in beweging? Gebruik jij de Ommetje app?

Disclaimer: Deze blog is niet geschreven in samenwerking met de Hersenstichting of gesponsord, maar geschreven op basis van mijn eigen ervaringen.

Afbeelding van Daria Nepriakhina via Pixabay

3 gedachten over “Ik liep een Ommetje, hoe ging dat?”

  1. Wat stom eigenlijk dat je zo geen punten kunt verdienen! Ik heb de app een paar dagen gehad, maar ik vond het frustrerend dat als je niet wil delen op social media, je altijd een achterstand hebt op mensen die dat wel doen.

    Beantwoorden
  2. Ik hou erg veel van wandelen en vind het nooit saai. Wanneer je door wilt gaan en het leuker voor jezelf wilt maken is mijn tip: kijken. Wat zie je allemaal? ik weet niet waar je wandelt. Is het in een stad of in de natuur? Waar dan ook, er valt zoveel te zien. En wanneer je wandelt gaan je dingen opvallen waar je eerst geen oog voor had. Je kunt jezelf de vraag stellen: โ€œwat vind ik leukโ€? Etalages? Tuintjes? Vogels? Ik kan zo nog veel meer verzinnen. Probeer er eens een beetje op te oefenen. Wat zie je eigenlijk onderweg. Zelfs kleine wandelingetjes kunnen leuk zijn.
    ik hou veel van planten, dus daar kijk ik naar. Maar ook gevels, tuinen, mensen (wat hebben ze aan, hoe gedragen ze zich), katten, hoe veranderen de dingen met de seizoen, bomen, ik ben gek op bomen. Struiken, ze gaan nu weer bloeien.

    Beantwoorden

Plaats een reactie