stoppen met klagen -ergeren

Klagen: Ik stop ermee! Jij ook? 30 dagen challenge

Categorieen:Tips and tricks

2 reacties

Klagen is zo gewoon in Nederland, we doen het allemaal. Ik ook. Dit is niet goed, dat is niet goed en noem maar op. Het lijkt wel of wij Nederlanders er naast onze “zuinigheid” bekend staan om het geklaag. Maar het zal overal wel voorkomen. Zeker sinds de komst van sociale media valt het steeds meer op hoe veel mensen klagen. Vaak terecht, vaak ook onterecht naar mijn mening.

Voorbeeld: Afgelopen weekend gingen mijn vriend en ik een avondje uit. We zijn uit eten geweest en hebben Fifty shades freed gezien in de bioscoop in Zutphen. Vlak voor de film begon, was ik aan het klagen over de bioscoop. (Ik vind de zalen niet fijn.) Mijn vriend vond dat dus niet fijn. Toen hij dat aangaf, werd bewust van wat mijn gedrag deed met de sfeer, dus ben ik er gelijk mee gestopt. Ik kon er toch niks aan veranderen. We wilden graag een leuke gezellige avond en wat was het gelukkig verder ook!

Klagen

Ik vraag me af: Waarom klagen we eigenlijk zoveel? Is het dan nooit genoeg? Ik kwam laatst een tweet tegen waarin iemand aan het mopperen was over een reclame bord waarop reclame werd gemaakt voor een energiedrankje. Want dat is niet gezond en al helemaal niet voor kinderen. Tegelijkertijd vinden anderen het overdreven, wanneer een school verbiedt om kinderen andere drinken, dan water mee te geven. Kortom, het is gewoon nooit genoeg.

Het is tegenwoordig ook zo makkelijk om te klagen. Je hoeft geen hele brief meer te sturen of naar een klachten lijn te bellen. Nee, het kan gewoon op sociale media gezet worden. Het levert soms de meest grappige klachten, maar ook de reacties hierop kunnen hilarisch zijn. The Best Social Media is onder andere hiermee erg succesvol geworden. Zij lichten de meest grappige en/of originele berichten op social media uit.

Helpt het?

Nog iets wat ik me dan afvraag is helpt het? Lucht het op om je beklag te doen via Twitter of Facebook? Als de webcare van een bedrijf iets met de klacht kan doen, dan is dat natuurlijk erg fijn. Zelf heb ik ook graag contact met bedrijven via social media, als ik een vraag heb. Het is makkelijk en meestal snel. Maar ik probeer wel netjes te zijn.

Maar als je gaat klagen om het klagen, dan vraag ik me af of het oplucht…. Bijvoorbeeld: Als iets me irriteert wil ik vaak even kwijt aan iemand. Soms zet ik het op Twitter of Facebook, ik app iemand via WhatsApp of ik bel iemand. Maar lucht het op, ben ik mijn irritatie dan kwijt? Nee. Sterkter nog ik ga er mee zitten en kan me er erg druk om maken, terwijl dat echt niet nodig is. Ik heb hier het meeste last van en dat terwijl ik het zelf doe. Dat is ook mijn valkuil. Ik ben bezig te leren om het los te laten En dat is ook gelijk de reden waarom ik deze blog schrijf.

Wat kun je doen om niet of minder te klagen?

Probeer de klacht op te lossen.

Los op waar je klacht over gaat. Heb je pijn? Neem daar iets tegen of ga naar een dokter. Ben je moe, neem rust. Doet je internet oid het niet en kun je het zelf niet oplossen door bv je modem of router aan en uit te zetten. Neem contact op met je provider. Zeg niet alleen wat er mis is, maar vraag ook gelijk hoe het opgelost kan worden en blijf vooral netjes. Ik weet dat dat soms heel moeilijk kan zijn. Zoek ook een manier om prettig te communiceren. Toen ik contact zocht met de leverancier omdat mijn driewielfiets kapot was, vond ik contact opnemen via de telefoon, niet fijn. Ik heb contact via sociale media gezocht en dat bevalt erg goed.

Zoek afleiding.

Ga iets anders doen, vaak vergeet je je klacht te uiten. Hiermee neem je afstand van de situatie en heb je minder het gevoel te moeten klagen en kun je je afvragen of het wel nodig is om te klagen. Daarnaast alles wat je aandacht geeft, groeit. Ik kan klagen dat ik me niet goed voel of dat mijn fiets kapot is. maar ik ga me er alleen maar rotter om voelen. Het helpt mij niet om me beter te voelen.

Verwijder het middel om te klagen.

Verwijder bijvoorbeeld (voor een tijdje) Facebook en/of Twitter van je telefoon, als je vaak de behoefte hebt om daar te klagen. Zo kun je minder snel klagen en je kunt nog altijd via je computer op Facebook en Twitter. Laatst heb ik dus een dagje Twitter verwijderd van mijn telefoon en wat gaf dat een rust!

  • Ik had niet de behoefte om berichten te delen.
  • Mijn telefoon werd minder gebruikt, doordat ik niet steeds Twitter aan het checken was.
  • Ik werd niet steeds geconfronteerd met allerlei negativiteit.

Accepteer het.

Accepteer dat het zo is. Zo heb ik maar geaccepteerd, dat ik momenteel veel meer afhankelijk ben van anderen en dat het minder goed gaat met mijn gezondheid. Daardoor heb ik meer rust.

30 dagen niet klagen challenge

Omdat ik me minder wil bezighouden met negatieve dingen en juist aandacht wil geven aan positieve dingen, wil ik vanaf vandaag (12 februari 2018) een maand niet klagen. Het zal niet altijd even makkelijk zijn, maar toch wil ik een maand lang niet klagen en kijken wat het mij brengt. Doe je met mij mee?

Bron uitgelichte afbeelding (bovenaan): Pixabay.

2 gedachten over “Klagen: Ik stop ermee! Jij ook? 30 dagen challenge”

Plaats een reactie