Nooit meer puzzelen met de reisplanner

Tenminste, niet als ik mijn driewielfiets mee wil nemen met de trein. Ik schreef een hele tijd geleden 2 blogs over het meenemen van mijn driewielfiets in de trein. Ik vind het heel fijn, dat ik sinds een paar jaar mijn driewielfiets mee kan nemen met de trein, wanneer ik dat nodig vind. Het was alleen een heel gedoe met plannen omdat er afwisselend oude treinen, waar ik mijn fiets niet zelf in krijg, reden en nieuwe treinen, waar ik zelfstandig mijn fiets mee kon nemen. En er was op station Brummen geen reisassistentie beschikbaar.

Corona

Sinds corona heb ik mijn fiets eigenlijk niet echt meer meegenomen in de trein. Afspraken gingen niet door vanwege corona. Reizen met het openbaar vervoer wordt nog steeds afgeraden. Daarom beperk ik dat ook tot het absolute minimum. Afgelopen dinsdag moest ik dan toch met de trein naar Apeldoorn en nam ik mijn fiets mee.


Fiets mee in de trein

Sinds 13 december, met ingang van de nieuwe dienstregeling staat er een brug en is reisassistentie beschikbaar op station Brummen. Daarnaast rijden er geen oude treinen meer op dit traject, maar nieuwe sprinters van het type SNG afgewisseld met sprinters van het type Flirt (zie bovenaan deze blog). Beiden zijn rolstoeltoegankelijk. Dat betekent dat je in principe zelfstandig de trein in kunt. Het kan namelijk zo zijn dat de trein niet helemaal goed aansluit op het perron, waardoor je toch hulp nodig hebt bij het in of uitstappen. Bij mij is dit het geval op station Brummen op spoor 1. Daarom vraag ik aan een andere reiziger of hij of zij het stuur wil optillen en in de trein wil zetten. Vervolgens kan ik zelf de fiets in de trein trekken. In Zutphen en Apeldoorn en op bepaalde plekken op station Brummen (spoor 2) kan ik zelfstandig de trein in en uit fietsen.

Driewielfiets mee in de trein

Omdat ik mijn driewielfiets nu in elke trein kan meenemen. Hoefde ik bijna niet te plannen. Het enige wat ik wilde weten was hoe laat ik moest vertrekken om op tijd aan te komen. Ik plande ruim de tijd in voor mijn overstap in Zutphen, achteraf gezien, was dat niet nodig omdat ik ruim een uur te vroeg was.

De heenreis verliep heel goed. Ik vond het wel spannend aangezien ik voor het eerst mijn fiets meenam in een SNG. Ik wist namelijk niet of ik mijn driewielfiets ook makkelijk in deze trein kon krijgen. Uiteindelijk bleek het bijna hetzelfde te zijn als de Flirt. Dus dat ging heel makkelijk (met een beetje hulp. Mijn fiets zet ik altijd overdwars in de trein bij de rolstoelingang, in het midden zodat ik achteruit of vooruit uit de trein kan fietsen. Zodat iedereen kan er omheen lopen. Later zag ik ook dat ik in deze trein mijn fiets misschien ook wel op de rolstoelplek had kunnen zetten, maar ik was te laat om een goede draai te kunnen maken. Bovendien weet ik niet of dat me lukt en de tijd is beperkt om het uit te proberen.

De rolstoelplek in de trein en het stuur van mijn fiets.
De rolstoelplek in de trein en het stuur van mijn fiets.

Overstappen

Eenmaal in Zutphen ging ik met de lift naar beneden en weer naar boven. Op het perron fietste ik langs de paaltjes om uit te checken bij NS en in te checken bij Arriva. Ik had ik gelijk de stoptrein naar Apeldoorn, dat was een trein eerder dan gepland. Alle treinen van Arriva zijn rolstoeltoegankelijk en hier zet ik mijn driewielfiets op de plek voor fietsen. In deze treinen is daar flink de ruimte voor. In Apeldoorn fiets ik heel makkelijk de trein uit en neem ik de lift naar beneden. De ingang naar de lift is best krap, maar het gaat allemaal goed. Vervolgens fietste ik langzaam door de tunnel en nam ik de lift weer naar boven om uit te checken en het station te verlaten.

Hulpmiddel of fiets

Op stations mag je eigenlijk niet fietsen, maar omdat ik mijn fiets niet aan de hand mee kan nemen, fiets ik langzaam. Daarnaast heb ik altijd een beschikking mee om aan te tonen dat mijn fiets een hulpmiddel is omdat:

  • je niet hoeft te betalen voor een hulpmiddel, maar wel voor een fiets.
  • Een fiets niet in de spits mee mag met de trein. Een hulpmiddel mag je wel meenemen in de spits.

Terugreis

Nadat ik klaar was, ging ik gelijk weer terug naar huis. Vanwege Corona kun je niet even spontaan ergens wat eten of winkelen, dus ik fietste gelijk naar het station en nam de eerste trein naar Zutphen en in Zutphen nam ik gelijk de eerste trein naar Brummen om vervolgens naar huis te fietsen. Ik heb op de terugweg ook helemaal geen reisplanner gebruikt. Ik heb 1 uur en 10 minuten over mijn terugreis gedaan. Dat is snel vergeleken met de paar uur die ik eerder nodig had omdat ik moest wachten op een trein, waar ik met mijn fiets in kon.

Na afloop was ik gesloopt, niet omdat het reizen nu zo vermoeiend was, dat is nu alleen maar makkelijker en beter geworden. Ik ben het niet meer gewend om een hele middag of hele dag alleen op pad te zijn. Bovendien moet je steeds opletten en afstand bewaren. Dat is gelukkig niet heel moeilijk met de driewielfiets. Ik had de rest van de week nodig om weer bij te komen.

Maar: Het voelt zo goed om vanaf station Brummen elke trein te kunnen nemen, die ik wil. En mocht ik toch hulp nodig hebben of met een intercity reizen, dan kan ik ook reisassistentie boeken.

Plaats een reactie