Dipje?

Mijn vriendin vertelde me dat ze zich rot voelt. Het leven is nou eenmaal niet altijd even leuk en makkelijk. Een dipje heeft iedereen wel eens, prettig is het niet. Het is ook niet heel erg om je eventjes rot te voelen, soms is dat ook nodig. Maar je moet er ook weer overheen kunnen zetten.

Als ik een dipje heb, begin ik te piekeren, waardoor mijn dipje ineens een grote dip wordt. Wat doe ik tegen dipjes en piekeren?

Ik ga erover praten

Als ik me rot voel wil ik het meestal kwijt aan iemand die dichtbij mij staat. Dit kunnen bijvoorbeeld mijn vriend, vriendinnen, moeder of schoonmoeder zijn. Erover praten lucht op, je krijgt begrip van die persoon of andere inzichten, waardoor het gevoel minder erg wordt.

Ik ga schrijven

Het helpt mij ook om erover te schrijven, zodat ik het op een rijtje kan zetten. Ik schrijf dan een soort reflectie. Dan is het uit mijn hoofd. Soms kan ik er zelfs een blogpost van maken, maar soms ook niet. een voorbeeld hiervan is het artikel over oordelen.

Tekenen of kleuren

Zelf doe ik dit niet zo snel, maar wanneer je wat minder theoretisch ingesteld bent en juist visueel bent ingesteld. Kun je het ook gaan tekenen. Kleuren kan ook. Er zijn speciale kleurboeken te koop voor volwassenen. Kleuren is rustgevend en ontspannend. Het geeft afleiding.

Werk je To Do lijstje af

Ik maak dagelijks een To Do lijstje in Wunderlist. Hier staan de huishoudelijke taken, eventuele afspraken voor die dag en de dingen die ik wil doen. Deze ga ik helemaal afwerken. Wanneer alles is afgevinkt merk ik al dat ik me stukken beter voel.

Wandelen of Fietsen

Dit hielp vaak toen ik nog stage liep. Ik had namelijk regelmatig ochtenden, die mij veel stress bezorgden, maar als ik dan op mijn fiets naar stage stapte, werd ik weer helemaal rustig. Andere mensen gaan juist wandelen in het park of in het bos. Voor mij is dat wat lastig, maar het helpt echt!

Sporten

Ik ben niet zo sportief, maar door te sporten wordt je rustiger in je hoofd. Je lichaam maakt dan endorfines aan. Endorfines zijn gelukshormonen, hormonen, die jou een goed gevoel geven dus. Het stresshormoon cortisol neemt ook af.

Zoek afleiding in je hobby

Als ik me rot voel, helpt het mij juist als ik iets leuks ga doen. Aan mijn hobby dus. Op dit moment blog ik graag of kook ik graag. Het geeft afleiding, je bent lekker bezig, met iets dat je leuk vindt, dat geeft een goed gevoel.

Goed doen voor een ander

Als je in een dipje zit, ga iets doen voor een ander.  Het is misschien geen alledaagse tip of iets wat je zo kan doen. Help je opa of oma met iets op de computer, of kook eten voor je eenzame oude buurvrouw. Zij zullen jou erg dankbaar zijn en jij houdt er een goed gevoel aan over.

Vrolijke muziek opzetten

Als je je rot voelt, ga ontspannen of juist iets doen, zet daarbij muziek op waarvan je vrolijk wordt of luister naar een inspirerende Podcast.

Oplossen van het probleem

Wanneer een bepaald probleem de oorzaak is, waarom je in een dip zit. Probeer het dan op te lossen. Dit kan niet altijd, want soms kan het probleem niet opgelost worden.

Relativeren

Soms is het goed om te relativeren. Je kunt het probleem niet verhelpen. Bijvoorbeeld, wanneer ik mijn familie mis, probeer ik dat te relativeren door me te bedenken dat ik ze kan bellen of dat we elkaar kunnen bezoeken.

Accepteren

Wanneer al het bovenstaande niet helpt. kun je maar beter accepteren dat je je rotvoelt en je eraan toegeven. Het is goed om na te gaan waardoor je je rot voelt. Wie weet helpt gewone afleiding niet en heb je hulp nodig hierbij van bijvoorbeeld je huisarts. Denk hierbij aan een depressie of  winterdip.

Hoe ga jij om met een dipje?

Bron uitgelichte afbeelding (bovenaan): Pixabay 

2 gedachten over “Dipje?”

Een reactie plaatsen

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.