Minder energie hebben

Regelmatig heb ik van die dagen waarop ik eigenlijk niet zoveel kan omdat ik gewoon geen energie heb. Meestal heb ik het de dag ervoor dan erg druk gehad en moet ik bijkomen. Ik ben sowieso sneller moe dan anderen. Veel mensen met een beperking of ziekte hebben minder energie omdat de ziekte of beperking energie opslokt. Bij mij gaat die energie op aan het bewegen en ik denk ook wel aan verschillende dingen organiseren en plannen gedurende de dag. Als ik bijvoorbeeld mijn zoon met autisme moet helpen in de ochtend, kan dat mij zo veel energie kosten dat ik weer naar bed kan, als hij naar school is. Het huishouden kost mij veel energie, vandaar dat ik nu alleen maar kleine huishoudelijke taken doe. Ook temperatuurwisselingen en seizoenswisselingen lijken ook een effect te hebben. zo was ik een paar weken geleden toen echt echt koud begon te worden, erg  moe. Ik kon de hele dag wel slapen.

Lepeltheorie

Lisanne heeft op haar blog een uitgebreid artikel over de lepeltheorie geplaatst. Voor mij een erg herkenbaar stuk, ook al heb ik geen ziekte van Lyme, maar Cerebrale Parese. Ik begin mijn dag ook met minder lepels en dus minder energie. Met deze energie moet ik de hele dag doen. Voor mij geldt ook dat ik mijn dagen plan en moet afwegen, wat ik wel en niet doe op een dag. En soms ben ik na een drukke dag heel erg moe. Dan doe ik dus niet zoveel en slaap ik overdag een paar uur bij. Voor mij kan dat helpen, dan heb ik nog iets aan de dag. Helaas helpt dit niet altijd en blijf ik moe. Dan blijft er niks anders over dan toegeven aan de moeheid.

Activiteitenweger

Wat mij heel goed helpt is de activiteitenweger. De activiteitenweger helpt je om je energie over de hele dag te verdelen. Met hulp van een ergotherapeut* heb ik alles opgeschreven wat ik op een dag doe. Vervolgens hebben we er punten aan gegeven:

  • -1 voor een activiteit dat energie oplevert,
  • 1 voor activiteiten die een beetje energie kosten,
  • 2 voor activiteiten die meer energie kosten,
  • 3 voor activiteiten die veel energie kosten.

Het gaat per half uur. Een half uur tv kijken is bijvoorbeeld -1 punt en en uur tv kijken is dus -2 punten.

Mijn zoon helpen in de ochtend, duurt ongeveer een uur. Voor mij is dat een activiteit die veel energie kost. Dus ik ben dar aan 6 punten kwijt. Daarna ga ik douchen, dat duurt een half uurtje met alles erop en eraan dat kost mij 1 punt. dus dan zit ik al op 7 punten enzovoort. Wanneer ik de 28 punten heb bereikt, ben ik moe en moet ik rust nemen. Het is de bedoeling dat ik dus de hele dag met deze 28 punten doe en deze punten over de dag verdeel. Als ik merk dat ik eerder op de dag al tegen de 28 punten aan zit, dan moet ik het dus rustiger aan gaan doen of rust nemen.

Voor iedereen is dit puntenaantal verschillend. Wanneer je ook met behulp van de activiteitenweger je energie wil leren verdelen over de dag, vraag dan een ergotherapeut om hulp.

App

Om de activiteitenweger te gebruiken, kun je lijsten gebruiken, die je ergotherapeut voor je heeft, maar je kunt ook samen de Activiteitenweger app voor Android en Iphone gebruiken:

Tips om “meer” energie te hebben op een dag

De activiteitenweger helpt mij om mijn energie te verdelen over de dag. Ondanks dat ik sneller moe ben, zijn er toch nog een aantal manieren, die er voor zorgen dat ik wat beter kan functioneren op een dag. Deze tips kunnen voor iedereen handig zijn om meer energie te hebben gedurende de dag:

  • Op tijd naar bed en op tijd weer opstaan, het hebben van een regelmatige slaapcyclus.
  • Ontspannen voor je gaat slapen, denk hierbij aan meditatie, douchen of lezen.
  • Echt moe zijn, waardoor je makkelijker in slaap valt.
  • Schrijf voor het slapen gaan, je gedachten op, zodat je ontspannen bent en bijvoorbeeld niet steeds aan het nadenken bent, wat je de volgende dag moet doen. Daarom maak ik vaak to do lijstjes.
  • Kijk minimaal een half uur van te voren niet meer naar de tv, telefoon of computer.
  • Eet gezond, logisch, daar krijg je nou eenmaal meer energie van en niet echt van bijvoorbeeld energiedrankjes vol suiker.

Wat helpt jou om meer energie te hebben op een dag?

* Een ergotherapeut is iemand die mensen met een beperking of ziekte leert zelfstandig te functioneren door praktische oplossingen te bedenken voor de dingen waar deze mensen met een beperking tegenaan lopen.

Bron uitgelichte afbeelding (bovenaan): Pixabay 

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Voor meer informatie, lees de disclaimer.

6 gedachten over “Minder energie hebben

  1. Hoi Rosita,

    Ik had veel last van vermoeidheid maar door het gebruik van magnesium heb ik het probleem uit de wereld kunnen helpen.
    Misschien is dit nog een goede tip. Verder eet ik gezond en neem nooit suiker of iets. Voor het slapen gaan lees ik een boek.

    Groetjes Caroline

  2. Herkenbaar. Ik heb ook vaak moeite met mijn energiebalans. Ik ben heel snel overprikkeld (HSP) dus dat is iets voor me om goed in de gaten te houden. Wat goed dat je werkt met zo’n puntensysteem! Ik had ook zoiets gelezen uit een boek van Elaine Aron, die schrijft over hoogsensitiviteit. Zij raadt ook aan een dagboek bij te houden waarin je energieslurpers en energiegevers noteert. Ik vind het heel erg knap van je hoe je het doet allemaal als je ook nog een zoontje hebt om voor te zorgen. Met die donkere winterdagen kunnen we allemaal wel wat extra’s gebruiken!

  3. Wat mij helpt om energie te krijgen is gek genoeg eerder opstaan ? Ik ben in april 2016 begonnen met “the miracle morning”. De theorie is dat je een uur eerder opstaat dan je normaal zou doen en in dat uur mediteert, leest, yoga, schrijven, wat dan ook, als het maar rustgevend is.
    Mijn ochtend begint met meditatie, yoga en rugoefeneningen. Som wat schrijven. Daarna begint de dag, maar omdat ik zo rustig begonnen ben heb ik meer energie én ben ik een leukere moeder.(ik kon erg chagrijnig zijn in de ochtend, maar dat heb ik nu niet meer). Omdat ik van nature een avondmens ben is het wel een uitdaging om elke avond op tijd te gaan slapen. Na een paar dagen te weinig slaap ben ik niks meer. Goed voor mijzelf zorgen dus ?

    • Wat fijn! En goed bezig! Ik zou dat ook wel willen. Gelukkig gaat het nu wel beter, nu we een wekker gebruiken voor mijn zoontje. Dat boek staat trouwens ook nog op mijn lijst om te lezen. Eerst maar het laatste hoofdstuk van Think and Grow Rich lezen. 🙂

      Ik vind trouwens dat je als moeder zijnde juist goed voor jezelf moet zorgen. Als jij gelukkig ben, dan zijn je kinderen dat ook en andersom. 🙂

Een reactie plaatsen

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.