8 tips om zoveel mogelijk bewegen tijdens Steptember.

Steptember is volop bezig! Deze maand zetten veel mensen 10.000 stappen per dag om geld op te halen voor cerebrale parese. Het mooie is dat je ook andere activiteiten kunt doen om aan de 10.000 stappen te komen. Het draait namelijk niet om letterlijk te stappen, maar om zoveel mogelijk te bewegen. Voor mij en anderen met CP is dat niet heel erg makkelijk. Het is wel heel goed om in beweging te blijven, maar het gaat moeilijker en het kost toch best een hoop energie, die al beperkt is.

Ik doe ook mee met Steptember en het is best hard werken om aan de 10.000 stappen te komen vanwege de CP. Ik heb een aantal methodes, die ik toepas om aan mijn stappen te komen.

Andere activiteiten

Zoals ik al aangaf je hoeft niet alleen maar letterlijk te lopen om aan je 10.000 stappen te komen. Op de website en in de app van Steptember kun je namelijk ook andere activiteiten invoeren, waarbij je kunt aangeven hoe lang je dat hebt gedaan en hoe intensief het voor jou was. Activiteiten die je kunt invoeren zijn bijvoorbeeld: fietsen, yoga, fysiotherapie, aerobics, Zwemmen enz.

15 minuten

Een paar weken geleden schreef ik een blog over wat je allemaal in een kwartiertje kunt doen aan het huishouden. Omdat je in dat kwartiertje vrij intensief bezig bent, je wil tenslotte zoveel mogelijk doen in 15 minuten, kun je dit ook meerekenen als activiteit voor Steptember.  Bij Activiteit kies je dan House Cleaning met een duur van 15 minuten en je vult in, hoe intensief dat voor je was. En zo heb je er weer een aantal stappen bij.

De makkelijkste activiteit

Probeer zoveel mogelijk te bewegen op een manier die voor jou het makkelijkste is. Wandel je graag? Ga lekker aan de wandel. Hou je van zwemmen? Ga extra zwemmen. Of ga een stuk rijden in je rolstoel. Voor mij is dat fietsen. Fietsen op mijn driewielfiets gaat mij veel makkelijker af dan lopen.

Plannen om te bewegen

Plan je activiteiten om te bewegen. Plan bijvoorbeeld in dat je elke dag een stuk gaat wandelen of fietsen of wat je ook wil gaan doen. Zo lang je maar beweegt. Op deze manier kom je makkelijker aan je stappen en wat je normaal gesproken op een dag loopt, tel je er gewoon bij op.

De pomodoro techniek

Heb je een zittend beroep? Pas de welbekende pomodoro techniek toe! Zet een wekkertje voor 25 minuten, als je achter je bureau zit en ga aan het werk. Zijn de 25 minuten voorbij, neem dan 5 minuten pauze en loop even een stukje. Daarna ga je weer 25 minuten aan het werk en neem je weer 5 minuten pauze en loop je weer een stukje. Zo ga je door tot je klaar bent voor die dag. Hiermee heb je weer een aantal stappen erbij!

Daag elkaar uit

Maak er een wedstrijdje van! Wie is het eerste bij de 10.000 stappen? Of wie zet de meeste stappen binnen een bepaalde periode. Dit kan natuurlijk binnen je Steptember team. Op de website en app wordt namelijk bijgehouden wie de meeste stappn zet binnen je team. In ons team is dat momenteel mijn moeder. Die gaat als een speer! Zij en haar vriendin houden heel erg van wandelen, dus die twee zetten een hoop stappen.

Maar ook op andere manieren kun je elkaar uitdagen. Ik draag een Fitbit en in de app van Fitbit, kun je vrienden toevoegen die ook een Fitbit smartwatch of activitytracker dragen. Met je vrienden kun je dan verschillende uitdagingen aangaan om zoveel mogelijk stappen te zetten.

Neem de trein of de bus

De auto is naast de bank de grootste vijand tijdens Steptember. (tenzij het echt niet anders kan, natuurlijk) Want als je de auto neemt, zet je geen stappen. Laat die dus thuis en ga lopen, of neem de fiets of de bus of de trein. Door gebruik te maken van het openbaar vervoer, moet je meer lopen. Je moet naar het station of de halte lopen of fietsen en op het station zelf.

Laat je pakketje ergens anders bezorgen

Als je iets online hebt besteld, dan kun je het natuurlijk lekker makkelijk thuis laten bezorgen. Maar je kunt het natuurlijk ook bij een afhaalpunt of op het postkantoor laten bezorgen, als het niet te groot of te zwaar is. Nu moet je de deur uit om je pakketje op te halen op het postkantoor en dat doe je dan natuurlijk lopend, op de fiets of in je rolstoel.

Steptember

Samen met mijn moeder en een vriendin zet ik “10.000 stappen” per dag om geld op te halen voor Cerebrale Parese en ik zou het geweldig vinden als jullie ons willen steunen door geld te doneren voor Steptember. Dat kan via deze link. Als je (al) gedoneerd hebt, alvast hartelijk bedankt!

Hoe zorg jij ervoor dat je lekker veel beweegt?

2 gedachten over “8 tips om zoveel mogelijk bewegen tijdens Steptember.”

  1. Wat een goede actie zeg! Ik had nog niet eerder van steptember gehoord. Ook zonder CP vind ik het soms moeilijk om de 10.000 stappen te halen, maar als mensen met deze aandoening het kunnen dan moet het mij toch ook lukken. Dank voor de motivatie!

Plaats een reactie

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.