Tijdens mijn stage in 2015/2016 kwam naar boven hoe chaotisch mijn manier van werken is. Als ik met iets bezig was en een collega kwam iets vragen dan was ik de draad kwijt en ging ik iets anders doen. Zo kreeg ik mijn werk niet af en had ik aan het einde van de dag nog niks klaar. Tijdens mijn revalidatie heb ik beter leren plannen in Google Calendar.
De strijd
Plannen blijft een enorme uitdaging dit als gevolg van mijn CP. Ik heb moeite met de executieve functies. Vaak plan ik te veel in, vind ik het moeilijk om mij aan mijn planning te houden en kan het niet overzien. Vooral als er dingen tussendoor komen. En ik weet vaak ook niet waar ik moet beginnen. Het gevolg is dat ik dingen zoals een blog schrijven of andere werkzaamheden vaak op het allerlaatste moment doe. En dat zorgt voor onrust en stress. Daarnaast blijven minder belangrijke dingen zoals het lezen van een boek en mijn Javascript cursus dan vaak ongedaan. Terwijl ik dat ook erg leuk vind. Zo heb ik het spel De Sims al heel lang niet meer gespeeld. Ik heb er gewoon geen tijd voor en mijn hoofd duizelt van alles wat ik nog wil en moet doen. Soms moeten mensen mij zelfs herinneren aan bepaalde taken. Dat hoeft niet persé heel erg te zijn, maar als het meer met andere zaken zoals mijn blog, de PvdA of de Realisten academie te maken heeft, vind ik dat vervelend.
De opties
Nu ben ik aan het leren om tijd in te plannen voor bijvoorbeeld mijn blog en alle taken die daarbij horen. Maar wat is voor mij het makkelijkste in gebruik? Google Calendar, zoals ik het nu ook doe? Of Trello, of toch een agenda op papier? Of een mooie planner, of misschien toch een bullet journal? Misschien wel een combinatie van papier en digitaal.
De voordelen van Google Calendar
- Je kunt je agenda makkelijk delen met anderen. Zo deel ik mijn agenda met mijn vriend en ik kan zijn agenda ook zien.
- Het is overzichtelijk. Ik gebruik graag de maandweergave en de planningsweergave. En als je een foutje maakt of een afspraak wil verzetten hoef je niks door te krassen of uit te gummen.
- Je kunt terugkerende afspraken inplannen, zonder dat je ze elke dag, elke week of elke maand weer opnieuw moet opschrijven.
- Je kunt doelen stellen,
- En het werkt met Reminders, Google tasks en Google Keep.
Reminders werkt voor mij goed voor mijn dagelijkse to do’s, maar er staan ook een paar zaken in de geregeld moeten worden en wat ik niet moet vergeten. Of het de ideale plek is voor dat soort zaken weet ik niet, maar het is in ieder geval uit mijn hoofd.
Mijn blog
In Google Keep houd ik lijstjes bij voor mijn blog, zo heb ik sindskort een checklist met stappen voor het schrijven van een blog. Deze heb ik samen met mijn ambulant begeleider gemaakt en vervolgens heb ik aan Ben van Blogtrommel.com gevraagd of ik niets vergeten ben, vanwege het overzicht. Voor elke blog maak ik een kopie van het lijstje en pas ik het aan, aan de bewuste blog. Dit werkt heel handig. Alleen vind ik het moeilijk om de taken apart in te plannen in mijn agenda, dus nu plan ik het bloggen in als doel en werk ik de aparte taken af. Ook blog ideeën houd ik bij in Google Keep. Daarnaast gebruik ik Keep voor allerlei andere dingen. Ik maak bijvoorbeeld foto’s van kortingsbonnen en zet deze als reminder in mijn agenda en zo zijn er nog veel meer dingen die ik bewaar in Google Keep.
Taken voor de PvdA
Over mijn taken voor de PvdA heb ik geen goed overzicht. Ik zit eraan te denken om deze ook bij te houden op een lijstje in Google Keep of juist in Taken. Ik snap het verschil tussen beiden niet echt eigenlijk. Sowieso moet ik mijn werkzaamheden voor de PvdA ook inplannen en misschien is een aparte agenda daar ook handig voor.
Voordelen papier en nadelen Google Calendar
Op papier kun je even snel iets schrijven, tekenen of iets gewoon doorkrassen als het af is. Dat kan in Google Calender niet. Ja schrijven wel, maar even snel iets noteren, daar kun je beter een notitie app voor gebruiken. Overigens gebruik ik daar Stickey Notes (Standaard Windowsfunctie) voor als mijn laptop aan staat. Daarnaast vind ik agenda’s en planners op papier zo mooi! Ik heb daar echt een zwak voor en moet in de winkel altijd even kijken en bladeren. Ik ben denk ik zelfs blijer met de Donald Duck schoolagenda van mijn zoon dan mijn zoon zelf. Google Calendar is ook mooi, na de update van een paar jaar geleden, maar dat is toch weer anders.
Op Facebook in de groep Ondernemen met een beperking en op Twitter heb ik gevraagd wat mensen voor planner/agenda gebruiken, dat vind ik erg inspirerend. Ik lees trouwens ook goede en interessante dingen over Bullet Journals. Ik vond dat in eerste instantie niets omdat je zelf de structuur moet aanbrengen (Structuur die ik nodig heb), maar het is daardoor wel helemaal aan te passen aan jouw wensen. Alleen heb ik niets met allerlei mooie versiersels. Het leidt me af. Maar je kunt het ook heel simpel houden zag ik.
Nadelen papier
Bijhouden vind ik meer werk. Je moet terugkerende afspraken steeds weer opnieuw schrijven. En als je agenda vol is moet je bepaalde zaken ook weer overnemen in de nieuwe agenda. Ik vind het ook minder overzichtelijk vooral als je zoals ik, snel foutjes maakt en alles doorkrast, tenzij je potlood gebruikt. En bij veel plannen is de schrijfruimte snel vol.
Wat werkt niet?
- Als ik alles dubbel moet bijhouden in meerdere systemen. Hoewel ik op Facebook wel las dat iemand Google Calendar en een to do app combineerde met een planner op papier. Ook dat vind ik erg interessant.
- Losse briefjes en papiertjes. Afspraken schrijf ik op in Google Calendar en ik maak foto’s van andere notities en zet deze in Google Keep.
- Mijn dagen niet plannen. Ik krijg dan niks gedaan.
- Dingen niet opschrijven, want dan vergeet ik het. Zo is een hoop blog inspiratie al verloren gegaan.
Wat werkt wel?
- Plannen. Maar ook weet niet te veel, anders kost het te veel energie. Maximaal drie dingen op een dag. Dat mag overigens wel uit meerdere kleine taken bestaan.
- Vooruit werken. Dat geeft rust.
- Notitieboekje gebruiken om dingen op te schrijven en deze eventueel digitaal bewaren. Ook aantekeningen voor mijn blog.
- Lijstjes maken, dan krijg ik veel meer gedaan.
- Mijn agenda checken. Uit het oog is uit mijn gedachte lijkt het wel, dat is ook met een papieren agenda zo trouwens.
Conclusie
Door deze blog te schrijven heb ik op een rijtje wat voor mij wel werkt en wat niet. Voor mij komen hier twee dingen heel erg duidelijk naar voren. Je kunt nog het meest gestructureerde systeem voor je zelf hebben, maar als je je er niet aan houdt, werkt het niet. Voor mij geldt:
- Elke dag Google Calendar erbij pakken en kijken wat ik moet doen en ook alles gelijk noteren. Afspraken in Google calendar en andere dingen in Google Keep of mijn notitieboekje. Dat werkt!
- Het bijhouden van mijn financiën in Excel, gaat heel goed. Dit heeft te maken met discipline, maar ook met motivatie. Dit zou ik ook moeten doen met plannen.
Maar hoe vind ik de motivatie om goed te plannen? Het gaat steeds mis. Laatst frustreerde het me enorm dat het niet wilde lukken. Dat kostte zoveel energie en ik kreeg er hoofdpijn van Vandaag (12 juni) gaat het trouwens goed, waarschijnlijk omdat ik echt maar drie a vier dingen te doen heb, die niet te veel energie kosten. En daarnaast geeft het rust dat ik voor morgen al een andere blog heb ingepland.
Misschien denk je wel, waar maak je je toch druk om? En zou je juist niet minder moeten bloggen, stoppen met andere dingen of iets dergelijks? Dan wordt het allemaal wat rustiger. Dat is zo, maar nu lukt het werken met deadlines voor mijn blog heel goed. Anders zou er geen blog meer online komen, omdat ik die alleen maar zou uitstellen. Voor andere dingen werkt een deadline ook heel goed. Daarnaast wil ik graag werken, maar als ik geen structuur aan kan brengen in mijn werk, dan gaat het ook niet lukken.
Hoe hou jij overzicht over alles wat je wil (en moet) doen?