Hulp vragen en aanbieden: Mijn ervaring hiermee

Ik heb het gevoel dat we nog best veel kunnen verbeteren wanneer we iemand willen helpen of juist wanneer we hulp willen vragen of verwachten. Ik weet uit ervaring dat het aan beide kanten nog wel eens mis kan gaan. Wat gaat er al goed en wat kan er beter? Mijn ervaringen:

Hulp aanbieden

Ik vind het erg fijn als mensen mij hulp aanbieden. Ik weet dat de meeste mensen mij willen helpen en dat de bedoelingen goed zijn. Alleen komt het niet altijd even goed uit de verf. Zo wil men mij wel eens helpen met uitstappen uit de trein, maar pakt men mij ongevraagd bij mijn arm vast. Of ze zetten mijn fiets heel onhandig neer. Dat vind ik niet fijn, maar ik snap dat de bedoeling goed is. Vaak is het ook onwetendheid bij anderen. Mensen willen graag helpen, maar ze weten niet hoe.

Ik vind het niet prettig als mensen mij op de verkeerde manier helpen. Soms word ik boos en ga er over klagen, op zo’n moment probeer ik me dan te bedenken dat die persoon ook maar zijn of haar best deed en het goed bedoelt. Dus dan is boos worden onterecht. Wat ik wel kan doen is voor bewustwording zorgen, door hier uitleg over te geven.

Welke hulp wil ik?

Ik vind dat ik aan moet geven hoe ik graag geholpen wil worden. Als men iets doet, wat ik niet verwacht, dan kan dat erg lastig en ongemakkelijk zijn. Maar wanneer ik vraag of iemand mij wil helpen met mijn fiets probeer ik ruim voordat de trein eraan komt hulp te vragen en dan leg ik ik ook uit hoe ik graag wil dat mijn driewieler in de trein komt te staan. Namelijk overdwars, zodat ik er achter- of vooruit uit kan fietsen en dat er aan alle kanten genoeg ruimte is, zodat men eromheen kan lopen. Dat lukt wel omdat mijn driewielfiets iets kleiner is dan het standaard model van Van Raam. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de ruimte die er is en van het type trein. Mijn voorbeeld gaat over het type Flirt van NS.

Ik vind het zelf het prettigste om zelf om hulp te vragen wanneer ik dat nodig heb. Het is lief wanneer iemand vraagt of hij of zij mij kan helpen. Als dat nodig is, zal ik de hulp zeker aannemen, maar als het niet nodig is, wijs ik het netjes af. Dat vind ik soms wel lastig, want ik wil niet ondankbaar overkomen.

Daarom vind ik het het prettigste wanneer ik gewoon zelf om hulp kan vragen. Ik kan zelf het makkelijkste inschatten wanneer en hoe. En het scheelt ongemakkelijke situaties. Daarnaast verwacht ik nooit of iemand mij helpt of wil helpen, dat scheelt teleurstellingen.

Tips voor als je iemand wil helpen:

  • Ga er niet gelijk van uit dat iemand hulp nodig heeft, bijvoorbeeld een jas aan of uit trekken. Als iemand met een beperking kan het er misschien wat klungelig uitzien, maar misschien is dat wel de manier waarop die persoon dat zelf kan en moet doen. En dus geen hulp nodig heeft. Als hij of zij hulp nodig heeft, dan vraagt die persoon erom. (Behalve in noodsituaties)
  • Als je toch wil vragen of je iemand kunt helpen, doe dit dan op een neutrale manier door te vragen: “Kan ik je helpen?”
  • En wanneer iemand je vraagt of je diegene wil helpen, vraag: “Hoe kan ik je helpen?” Dan nodig je de ander uit om uit te leggen hoe hij of zij geholpen wil worden. Het voorkomt ook klungelig gedoe.

Als je hulp nodig hebt:

De tip die ik heb voor als je hulp nodig hebt, vraag het gewoon. Over het algemeen willen mensen je graag helpen. Als mensen haast hebben, hebben ze er vaak geen tijd voor, dus als het mogelijk is, vraag iemand, die gewoon rustig is. Dingen zelf proberen, terwijl je ze niet zelf kan, kost vaak onnodig veel energie of je kunt jezelf misschien wel bezeren. Leg uit hoe je geholpen wil worden. Het is niet fijn als mensen je verkeerd helpen, dat zorgt ook voor ongemakkelijke momenten en dat wil je graag voorkomen.

Bedenk ook dat iedereen wel eens hulp nodig heeft en dat niemand alles alleen kan. Natuurlijk is het fijn om dingen zelf te kunnen, maar helaas is dat (nog) niet altijd mogelijk. Je druk maken heeft dus niet altijd zin, maar het is wel goed om ervoor te zorgen dat iets in de toekomst wel mogelijk is. Zo heb ik een tijdje geleden een klacht ingediend omdat op mijn station geen reisassistentie beschikbaar is en het mij beperkt, als er geen trein met een lage vloer rijdt.

Hoe wil jij graag geholpen worden?

Afbeelding van Sasin Tipchai via Pixabay

Plaats een reactie

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.