Mijn weekplanning maken in 7 stappen

Afgelopen donderdag kwam de review van de Eenvoudig Leven Agenda online. Daarbij kun je een exemplaar winnen. De opdracht daarbij was: Geef jouw tip om een goede weekplanning te maken. De mooiste en handigste tip wint de agenda.

Geïnspireerd om een weekplanning te maken

Ik ben helemaal geïnspireerd door jullie tips (tot nu toe) en de mooie agenda (Bedankt voor de inspiratie!) om eens te proberen een goede weekplanning te maken. Dat vind ik heel erg moeilijk omdat ik geneigd ben veel te veel in te plannen, terwijl mijn energie maar beperkt is. Dus dat heb ik vandaag gedaan. Mijn vriend vindt mijn planning wel vol, maar hij adviseerde me het gewoon eens te proberen.

Het scheelt dat mijn fysiotherapeut vakantie heeft en we afgesproken hebben de fysio een weekje over te slaan. Dat zelfde geldt voor de ambulante begeleiding, met wie ik deze planning later zal bespreken.

Mijn stappenplan voor een goede weekplanning.

De weekplanning maak ik in Google agenda zoals je misschien wel weet, gebruik ik deze agenda om alles in te plannen. Ik heb voor mezelf een stappenplan gemaakt, die me helpt om een goede planning te maken en niks te vergeten. Daarbij heb ik op de volgende punten gelet:

  • Voor een goed overzicht, gebruik ik het weekoverzicht van Google agenda in de browser op mijn laptop.
  • Ik plan maximaal 3 activiteiten, buiten de dagelijkse dingen die ik altijd doe. Het liefst nog minder omdat dat toch weer extra energie kost.
  • Zo min mogelijk overlap in mijn planning, aangezien ik niet echt een talent heb voor multitasken. En waar het voorkomt, hoef ik de taken niet alleen te doen. Mijn vriend of iemand anders kan wat overnemen.
  • De dingen waar ik niet aan toe kom, schuiven op naar de volgende week.
  • De activiteiten waarvoor ik me goed moet kunnen concentreren of juist veel inspanning kosten, heb ik ‘s morgens ingepland, omdat ik dan de meeste energie heb.
Mijn weekplanning, waarvan een gedeelte wegvalt.

Het stappenplan:

1. Opschrijven wat je allemaal wil en moet doen.

Maak een braindump waarbij je opschrijft wat je allemaal aan taken, reminders afspraken etc. in je hoofd hebt. Eigenlijk moet je je hele hoofd leeg schrijven. Hiermee vul je straks je weekplanning. Voor mij zorgt dit voor overzicht over wat ik allemaal wil en moet doen, anders blijft dit een grote chaos in mijn hoofd en bestaat de kans dat mijn planning incompleet is. Bij de dingen, waar ik niet aan toe kom, schrijf ik dat ze volgende week aanbod komen. Voor de braindump gebruik ik een notitieboekje of de plaknotities op mijn laptop.

2. Verwijder of verzet afspraken of activiteiten die niet doorgaan of minder belangrijk zijn.

Bekijk de weekplanning voor komende week: Ik sla fysiotherapie deze week over. Het is een afspraak die 2x in de week, elke week wordt herhaald. Dus verwijder ik alleen de afspraken voor de komende week. Ook andere geplande activiteiten, die minder belangrijk zijn verzet ik naar een andere datum. Denk aan lezen, een online cursus of een huishoudelijke activiteit.

3. Afspraken inplannen

Nu ga ik al mijn afspraken inplannen. Omdat ik eigenlijk altijd gelijk bij het maken, de afspraak in mijn agenda zet, staan de meeste afspraken er al in, maar natuurlijk is het goed om bij deze stap te controleren of de afspraken er echt in staan en of ze goed er in staan. Zo niet, dan zet de afspraak er goed in.

4. Eventueel reistijd en locatie inplannen

Om ervoor te zorgen dat ik ergens op tijd aankom, is het handig om de reistijd ook in te plannen. Ik ga uit van de reisplanner van de NS of heb met een timer bijgehouden hoe lang het fietsen of lopen is. Dit doe ik omdat ik geen besef van tijd heb. Daarom kom ik dus ook vaak te laat en dat wil ik graag voorkomen. De locatie en een telefoonnummer erbij is altijd handig mocht je toch later zijn, dan kun je dat altijd even laten weten.

5. Huishoudelijke taken en zelfzorg inplannen

Huishoudelijke taken en mezelf verzorgen plan ik om de afspraken heen. Mezelf verzorgen doe ik natuurlijk in de ochtend en in de avond, maar het tijdstip hangt af van de afspraken die ik heb.

6. Weekmenu en reminders

Als zesde stap zet ik mijn weekmenu in mijn agenda, tot en met zaterdag omdat we op zondag altijd de wekelijkse boodschappen doen. Daarbij zet ik eventueel ook reminders in mijn agenda om me te helpen herinneren op tijd het eten uit de vriezer te halen. Maar ook gebruik ik reminders om mezelf eraan te herinneren dat ik bijvoorbeeld mijn zoon zakgeld moet geven, zijn school moet bellen of moet bellen voor een afspraak.

7. Tijd voor mezelf inplannen

Deze tip stond ook tussen de reacties bij de winactie. Een hele belangrijke, want dit wordt vaak vergeten. Ik heb ervoor gezorgd dat ik ‘s avonds tijd voor mezelf in plan. Eigenlijk zou ik dit ook overdag moeten doen om ook overdag rustmomenten in te bouwen, alleen weet ik niet zo goed wanneer ik dat kan inplannen.

In de praktijk

Dit was mijn stappenplan, ik hoop dat het helpt om een goede weekplanning te maken. Hoe het in de praktijk werkt, zien we komende week. Gelukkig kun je in Google agenda ook makkelijk schuiven met je afspraken, dat maakt het makkelijk om dingen toch anders te plannen.

Nog een lastig dingetje vond ik trouwens de reistijd voor de activiteiten op donderdag, vrijdag en zaterdag inplannen. Omdat op donderdag en vrijdag mijn driewielfiets mee moet, kan ik dat nu nog niet plannen. Daarom heb ik op donderdag de hele dag vrijgehouden voor de afspraak en op vrijdag een gedeelte van de dag. Zaterdag wil ik een dagje naar het Spoorwegmuseum met mijn gezin, dus daar staat ook weinig gepland.

Winactie

Tot en met donderdag kun je trouwens nog meedoen met de winactie om de handige Eenvoudig Leven Agenda te winnen. Om mee te doen klik hier.

Afbeelding van StartupStockPhotos via Pixabay.

Plaats een reactie

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.