Hand met afstandsbediening en tv op de achtergrond. Inclusieve reclames kijken op TV.

Reclames waarin mensen met een beperking schitteren

Categorieen:Life

3 reacties

Reclames, ik heb er al vaker over geschreven, toen ging het over reclames tijdens kerst. Veel commercials, vind ik niet leuk, maar er zitten ook wel leuke en mooie reclames tussen. De laatste tijd zie ik met enige regelmaat mensen met een beperking op een positieve, maar realistische manier, voorbij komen in TV-reclames. Dat vind een hele mooie stap in de goede richting, wat betreft de beeldvorming van mensen met een beperking. Deze keer laat ik de commercials zien waarin mensen met een handicap schitteren.

Calvé – reclames met bekende sporters

Calvé heeft altijd bekende sporters in hun pindakaas-reclame. Dat waren altijd sporters zonder handicap. Tot nu toe. In de meest recente tv reclame van Calvé speelt voormalig rolstoeltennisser Esther Vergeer de hoofdrol.

Helaas is ondertiteling nog niet vanzelfsprekend op YouTube, dus hierbij een beschrijving van het filmpje: Aan het begin, zien we Een jonge Esther Vergeer armpje drukken in de klas. Vervolgens hoor je op de achtergrond het nummer “Don’t stop me now” van Queen. Daarna is het pauze, alle kinderen rennen naar buiten. Esther hangt in het klimrek en een leraar vraagt: “Doe je wel voorzichtig?” Waarop Esther “Nee” antwoordt. Daarna zien we Esther tafeltennissen en een punt scoren tijdens basketbal. Vervolgens zegt een klasgenoot: “Hé Esther jij kan ook alles he?” Terwijl Esther vanuit haar rolstoel op een muurtje klimt en een hap neemt uit haar boterham met pindakaas. Als laatste zie je de tekst in beeld: “Jaren later wint Esther Vergeer 44 Grand Slams.” Daarna zie je nog een pot pindakaas met de tekst ernaast: “Wie is er niet groot mee geworden?”

Wat ik opvallend vind is dat de actrice die Esther Vergeer speelt uit Zweden komt. In Nederland was er geen jonge actrice te vinden die Esther kon spelen.

Aldi

In deze reclame van Aldi zie je een familie Pasen vieren. Een jongetje uit het gezin die doof is en communiceert in gebarentaal met zijn familie. Het is jammer dat het hele filmpje niet is ondertiteld. Op YouTube is de ondertiteling automatisch gegenereerd, maar klopt niet helemaal.

Op de achtergrond hoor je een nummer die geschreven is voor deze reclame en ondertussen maakt moeder het paasontbijt klaar en zet muziek op. De puber zet de muziek weer uit. Het jongetje begroet zij opa in gebarentaal en gaat paaseieren zoeken. Daarna zien we de familie aan het paas ontbijt, waarbij het jongetje een eitje tikt met opa.

Wat ik echt geweldig vind is dat het jongetje gewoon onderdeel is van een familie, de focus ligt niet op het feit dat hij doof is, dat lijkt meer toeval. Op deze manier is het gewoon normaal, dat is ook wat ik graag zou zien.

McDonald’s

McDonald’s kwam laatst met een reclame over vakantieliefdes. Hierin worden een jongen en een meisje verliefd. Het meisje is doof en verblijft met haar familie en de jongen heeft een baantje op dezelfde camping. Ze ontmoeten elkaar bij het zwembad. Vervolgens moet het meisje de afwas doen bij het washok, waar ze elkaar weer ontmoeten, een ritje maken op zijn scooter en zwemmen in een meertje. Daarna zitten ze samen in een bushokje, waar ze hem gebarentaal leert. Het meisje is weer terug op de camping, waar ze haar boze moeder treft omdat ze de hele dag weg was. ’s nachts komt hij haar wekken met een zaklamp en gaan ze dansen in een disco. Ook al hoort het meisje de muziek, niet, ze geniet van de lichten, de dansende mensen en natuurlijk haar vakantieliefde. De volgende dag gaan ze samen naar McDonald’s en zoenen ze tijdens het eten.

Ik vind dit een heerlijke reclame (die ook nog helemaal ondertiteld is!) . ik word er helemaal blij van. Niet alleen omdat er een iemand met een beperking in speelt, maar ook om die cliche vakantie dingetjes, als afwassen in een teiltje bij het washok en de Dirty Dancing- vibes van het filmpje. Daarnaast laat het ook het hebben van een handicap op een positieve manier zien.

Nike

Waar de andere reclames vrij recent zijn is deze commercial van Nike, vrij oud. We zien hier een een basketballer, die allerlei excuses opnoemt om maar niet te hoeven sporten, tijdens het basketballen. Aan het eind zegt hij “And my feet hurt” dan wordt pas duidelijk dat deze basketballer in een rolstoel zit.

Deze reclame vind ik geweldig, want het is een van de weinige oudere reclames, waarin iemand met een handicap op een positieve manier word neer gezet. In eerste instantie zie je niks, pas op het eind zie je het.

Reclames waarin mensen met een beperking schitteren

Mensen met een handicap worden vaak op een negatieve manier neergezet in de media, alsof we zielig zijn, wat de beeldvorming niet ten goede komt. Dat zie je helaas ook terug in sommige andere commercials.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar gelukkig hebben de merken, die ik noemde in deze blog al een mooie stap gezet om de beeldvorming rond mensen met een beperking te verbeteren. Ik hoop dat nog veel meer merken dit voorbeeld gaan volgen!

Welke reclame waarin mensen met een beperking een rol spelen, vind jij het leukst?

Afbeelding van StockSnap via Pixabay

3 gedachten over “Reclames waarin mensen met een beperking schitteren”

  1. Nou, ik weet ook echt niet hoe een klote invaliderende ziekte op zichzelf als iets moois neergezet kan worden. Van mijn eigen ‘aandoening’ weet ik niet eens hoe je het in beeld zou moeten brengen. Dat ik sneller moe ben en dat als ik heel moe ben achterdochtig raak? En dat ik 2x per dag een pilletje moet slikken tegen doorslaan in die achterdocht? Hmm. Zit geen mooi verhaal aan verder. Als iets niet leuk is, hoeft het van mij ook niet leuk gemaakt te worden.

    Beantwoorden
    • Een handicap of ziekte is niet mooi of leuk. Dat heb ik ook niet geschreven. En het moet ook niet mooier worden gemaakt dan het is. Het is wat het is. Maar het hoort er wel bij, wij horen erbij. Daarom is het goed dat deze reclames te zien zijn, zodat mensen zien, dat wij mensen met een handicap en/of chronische ziekte ook erbij horen en mee (willen en kunnen) doen.

      Beantwoorden

Plaats een reactie