Prikkels en het zorgen voor een gezin

Bij mij thuis wil ik het liefste rust hebben. Ik schreef laatst al over waarom minimalisme toepassen handig is als je een beperking hebt. Een van de redenen is dat je minder prikkels binnen krijgt. Mensen die gevoelig zijn voor prikkels functioneren vaak het beste in een prikkelarme omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die hoogsensitief zijn, autisme hebben of CP of een andere vorm van hersenletsel hebben.

Prikkels

Prikkels zijn eigenlijk alle informatie wat je lichaam binnenkomt via de zintuigen. Wat vervolgens weer door de hersenen moet worden verwerkt. Bijvoorbeeld. Ik word vaak moe als ik in een drukke ruime ben. Dit komt omdat mijn hersenen steeds bezig zijn met het verwerken van alle prikkels die binnenkomen en dat kost een hoop energie.

Gezin

Als je alleen bent, kun je voor jezelf een prikkelarme omgeving creëren, maar wanneer je met anderen in een huis woont, moet je toch rekening houden met anderen en als je kinderen hebt, zal je toch voor je kinderen moeten zorgen.

Dingen waar je als moeder of vader mogelijk tegen aanloopt, als snel overprikkeld bent zijn:

  • Kinderen die je aandacht vragen (en deze ook nodig hebben natuurlijk).
  • Een rommelig huis (door alles wat andere gezinsleden meenemen).
  • Activiteiten van jezelf en andere gezinsleden.

En natuurlijk kun je jezelf herkennen in deze situaties als je geen kinderen hebt, maar ik richt me even op het hebben van kinderen.

Mijn ervaringen en tips:

Zelf ben ik ook best snel overprikkeld merk ik. Mijn zoon praat best veel en vraagt ook veel aan mij. Heel erg gezellig en leuk, maar soms ook te veel voor me. ‘s Avonds kan het nogal botsen tussen mij en mijn zoon, want dan zijn we allebei overprikkeld. Ik merk hier aan dat de combinatie cerebrale parese en autisme niet altijd even geslaagd is. Maar we zullen het er mee moeten doen.

Het is bij ons thuis dus of en toe een dolle boel, maar ik heb een aantal manieren gevonden, die ons hierbij helpen:

Zorg dat je goed uitgerust bent

Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent, als de kinderen uit school komen. Kinderen hebben vaak dan van alles te vertellen en te laten zien. Als je moe bent, wekt dat vaak irritatie op en dat komt de sfeer niet ten goede. Ik ga bijvoorbeeld rond 14:00 uur even slapen, zodat ik uitgerust ben, als mijn zoon thuis komt.

En als je nog jonge kinderen hebt: Ga even rusten als zij hun middagslaapje doen.

Clean as you go

Ik schreef een hele tijd geleden al over Clean as you go. Dit is een methode, waarbij je steeds alles opruimt al je iets hebt gedaan, zo blijft je huis opgeruimd. Leer dit ook je kinderen aan. Hier is het zo dat mijn zoon na het spelen in de woonkamer zijn speelgoed opruimt. In zijn slaapkamer mag hij het laten liggen, maar als hij gaat slapen, moet het opgeruimd zijn.

Vraag hulp

Schakel hulp in als het je te veel wordt. Vraag of je kinderen een middag gaan spelen bij vriendjes of opa en oma. Zo kan jij even een middag iets voor jezelf doen. Ga fietsen, wandelen, sporten of iets anders leuks of misschien wel helemaal niks. Mijn zoon gaat bijvoorbeeld elke woensdag naar mijn schoonmoeder en logeert hij vaak in de vakanties een paar dagen bij mijn moeder. Zo kan ik even wat tijd voor mezelf besteden en tot rust komen.

Accepteer

Accepteer dat de andere leden van het gezin prikkels meebrengen. Als je partner bezig is met zijn of haar hobby of niet aan Clean as you go doet, laat het dan. Natuurlijk is het fijn als de andere gezinsleden het huis ook rustig houden, maar het is vooral omdat jij er behoefte aan hebt en niet zij. Steeds maar achter je partner aan zitten, zorgt ook niet voor gezelligheid in huis. Ik heb ook echt moeten leren om te accepteren dat niet iedereen hier in huis alles achter zich opruimt. Nu ruim ik dagelijks 15 minuten iets op en zorg ik ervoor dat het huis aan kant is. En als ze wel meehelpen is dat alleen maar fijn en mooi meegenomen!

Een dag niks

Plan niet je hele weekend vol met allerlei leuke activiteiten. Ga op een dag er lekker op uit als jullie dat willen en plan de volgende dag niks. Een dagje rustig in huis wat aanrommelen geeft ook rust en het zorgt ervoor dat de kinderen lekker uitgerust zijn, als ze weer naar school gaan.

Geniet

Geniet van de leuke momenten, ook al krijg je die dag veel prikkels te verwerken. Je gezin is goud waard! Zo ben ik laatst op een woensdagmiddag met mijn zoon naar de bioscoop geweest. We zijn naar de LEGO Ninjago film geweest. Het is voor mij ontzettend druk en vermoeiend, maar wat hebben we genoten.

Prikkels zijn vaak niet te voorkomen, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Zo kun je bijvoorbeeld aan Mindfullness doen om wat rustiger te worden.

Ben jij snel overprikkeld? En hoe ga jij hiermee om?

4 gedachten over “Prikkels en het zorgen voor een gezin

  1. Jammer dat je in het overzicht van tips geen sport benoemd hebt. 🙁
    Een half uurtje fietsen of buiten 20 min. lopen of rijden in de rolstoel is ook een goede manier om je hoofd leeg te maken. En je bent ook nog in bewegging.

    Zelf probeer ik elke dag een uurtje te bewegen. Dit geeft mij juist energie en het helpt ook tegen de prikkels.

Een reactie plaatsen

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.