Als je de tijd niet kunt inschatten, vliegt ie voorbij.

Dit onderwerp stond al een tijdje op mijn lijst om over te schrijven, maar ja die tijd die vliegt voorbij en het kwam er niet van. Tot ik dit artikel van Hersenletsel-uitleg tegen kwam. Voor mij erg herkenbaar vanwege mijn CP, wat ook een vorm van hersenletsel is. Dit is een van de onzichtbare kenmerken van cerebrale parese, die afhankelijk is van de plaats van de beschadiging in de hersenen. Minder besef van tijd kan voorkomen bij mensen met hersenletsel, maar ook bij mensen met autisme of ADHD enzovoorts.

Ik kom vaak te laat op afspraken. Want ik kan geen tijd inschatten. Ik kan niet inschatten hoe lang de rijst moet koken of hoe lang ik er over doe om ergens te komen.Voorheen had ik ook altijd het gevoel dat ik heel erg achter de feiten aanhobbelde. Altijd druk bezig om alles te doen, wat ik moest doen, zorgen voor mijn kind, het huishouden, studeren en stage lopen. Gelukkig had en heb ik nog steeds hulp van mijn vriend. Eerst was ik me niet echt bewust van het feit dat ik geen tijdsbesef heb. Ik hobbelde gewoon overal achteraan. En de tijd, die vloog voorbij.

Geen of minder besef van tijd

Geen tijdsbesef hebben, betekent niet dat je niet weet welke datum het is, maar dat je niet kunt inschatten hoe lang iets duurt. Ik kan zeggen dat je spaghetti 10 minuten moet koken omdat het op de verpakking of in het recept staat aangegeven. Maar hoe lang die 10 minuten nu echt duren, geen idee.

Hoe lang doe ik erover om bijvoorbeeld bij de fysiotherapie te komen, dat weet ik niet. Het duurt altijd langer dan ik in mijn hoofd heb. Vaak wil ik van te voren nog te veel doen, bijvoorbeeld nog even snel de was ophangen of even iets opruimen. Dat red ik vast wel binnen 5 minuten. Nee dus.

Ik ervaar, net zoals in het artikel staat, vaak tijdsdruk, alsof ik alles snel moet doen. Terwijl dat meestal niet werkt. En helemaal omdat we in een maatschappij leven, waarin alles snel moet, maar ook goed moet. En dat gaat niet goed samen als je een trage informatieverwerking hebt en geen besef van tijd hebt. Dat veroorzaakt veel stress en kost een hoop energie. Dit heb ik bijvoorbeeld als ik aan de kassa sta in een winkel of een hele drukke dag heb, waarop veel moet gebeuren. En het voelt echt alsof de tijd voorbij vliegt. Alsof de denkbeeldige klok in mijn hoofd langzamer is en achterloopt op de gewone klok.

Tijdsdruk strategieën

Tijdens mijn revalidatie heb ik een aantal dingen geleerd om hier beter mee om te kunnen gaan. Dit zijn tijdsdrukstrategieën. (Hierdoor weet ik ook dat dit een gevolg is van CP). Zo plan ik al mijn reizen met de reisplanner van de NS of met 9292, deze zet ik in mijn agenda. Ook plan ik deze vanaf mijn huis, waarbij ik aangeef dat ik loop naar het station. Dan ben ik er namelijk altijd op tijd.

Sowieso zet ik alles in mijn agenda, voor het overzicht en zo kan ook zien hoe veel tijd ik kwijt ben aan een bepaalde ingeplande taak of activiteit. Daarnaast gebruik ik vaak timers op mijn telefoon, laptop, magnetron of kookwekker.

Extra tijd

Het helpt ook vaak om een trein eerder te nemen. Ik vind het ook makkelijker om ergens op tijd te komen als ik een trein of bus moet halen, want als ik deze mis, dan kom ik sowieso te laat. Als ik ergens op de fiets naar toe moet, vind ik het nog heel moeilijk om een bepaalde tijd van te voren te vertrekken. Waarschijnlijk omdat ik weet dat ik de trein niet kan beïnvloeden, maar mijn fietssnelheid wel. Lekker ingewikkeld, maar dat is wel hoe ik het ervaar.

Ook trek ik extra tijd uit om te koken, omdat ik daar gewoon langer de tijd voor nodig heb en niet kan inschatten hoe lang ik erover doe. Daarom vind je bij de artikelen die over koken gaan extra tijd omdat ik dat gewoon nodig heb en jij misschien ook wel. Eigenlijk probeer ik voor alles extra tijd uit te trekken, maar dat lukt niet altijd. Ik wil zo veel, het kost me ook best veel energie allemaal en heb ook mijn rust hard nodig en dat, terwijl er maar 24 uur in een dag zitten.

Ook mijn zoon heeft door autisme minder besef van tijd. Een minuut vindt hij al heel erg lang duren. Om hem overzicht en structuur te bieden, maken we lijstjes en planningen door te tekenen of picto’s te gebruiken. Ook gebruiken we een time-timer app, die de tijd visualiseert.

Dit zijn mijn trucjes om om te gaan met tijdsdruk.

Hoe help je mensen die minder tijdsbesef hebben?

  • Bied duidelijkheid aan door structuur en voorspelbaarheid. Geef aan hoe lang iets duurt.
  • Herinner diegene eraan hoeveel tijd hij of zij nog over heeft.
  • Neem de tijd, zodat er geen of minder tijdsdruk wordt ervaren. Deze kassa is ideaal voor mensen die tijdsdruk ervaren en/of langzamer zijn.
  • Toon begrip, als mensen iets later zijn omdat ze minder tijdsbesef hebben.

Heb jij ook moeite met tijdsbesef? Hoe ga jij hiermee om?

Bron uitgelichte afbeelding (bovenaan): Pixabay.

Een reactie plaatsen

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.