Update: Een bijzonder reisje met de trein

Op 24 augustus 2017 nam ik voor het eerst mijn fiets mee in de trein en schreef daar deze blog over. Ik kreeg laatst de vraag op Twitter hoe het nu, 2, 5 jaar later, bevalt. Dat is een mooie vraag voor een update.

2,5 jaar later: reizen met mijn fiets in de trein

Toen ik in 2017 voor het eerst mijn driewielfiets meenam, vond ik dat erg spannend, want zou ik mijn fiets makkelijk in en uit de trein kunnen krijgen? Kan ik makkelijk gebruik maken van de liften en eventueel door de poortjes met mijn driewielfiets? Gelukkig ging die eerste keer erg goed.

Het was wel puzzelen op welke plek mijn fiets het beste kon staan in de trein. Dit heeft te maken met de hoogte van de perrons op station Brummen. Op spoor 2 (richting Arnhem/Wijchen) is het perron op een bepaald gedeelte te hoog en sluit deze voor de rest goed aan op de trein. Op spoor 1 (richting Zutphen) is het perron te laag. Hierdoor lukt het me niet om mijn fiets zelf in de trein te krijgen, als ik naar Zutphen of Apeldoorn moet, dat is nog steeds zo. Als ik naar Dieren of Arnhem ga, lukt dat gelukkig wel.


Handig geworden

Ik ben nu al zo handig met het uitrijden van mijn fiets, dat me ook goed lukt op het smalste gedeelte van perron 2, waarbij ik achteruit schuin de trein uit moet fietsen. In de Flirt staat mijn fiets trouwens het beste overdwars bij de rolstoel ingang, dan zet ik hem precies in het midden neer, zodat anderen er makkelijk omheen kunnen lopen. Ik kan mijn driewielfiets helaas niet kwijt op de rolstoelplaats, dat past niet denk ik. In andere treinen kan dit wel. Op grotere stations kan ik gebruik maken van reisassistentie, waarbij er een brug wordt neergezet om de trein in te kunnen, bijvoorbeeld in een intercity. Ik hoor af en toe van anderen dat het nog wel eens mis gaat, maar de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt, ging het heel goed. Ik ben er tevreden over.

Met mijn nieuwe fiets in de trein

Inmiddels heb ik al twee jaar een nieuwe driewielfiets. Het zelfde model als ik al had, alleen zonder kinderzitje, aangezien deze niet meer nodig is. Als ik nu met mijn zoon en de fiets met de trein wil, moet zijn fiets ook mee. Voor de fiets van mijn zoon heb ik een Fietskaart Dal nodig. Ik moet hierbij opletten dat we dan buiten buiten de spits reizen. Mijn driewielfiets is een hulpmiddel, deze mag gratis mee (bij NS) zowel in als buiten de spits. Wel heb ik tegenwoordig altijd een kopie van de beschikking van de gemeente bij me. Zo kan ik altijd aantonen dat mijn driewielfiets mijn hulpmiddel is, die ik via de WMO heb gekregen. Ik heb het tot nu toe nog nooit hoeven te laten zien.

Op het station

Op de grotere stations kan ik trouwens wel heel makkelijk met mijn fiets de trein in en uit. Fietsen op het station blijft een vreemde gewaarwording. Niet alleen het fietsen zelf, maar ook dat mensen veel meer rekening met me houden omdat door de driewielfiets mijn beperking ineens veel meer opvalt dan wanneer ik gewoon lopend ben. Ik vind het wel fijn dat mensen zo behulpzaam zijn.

Plannen

Het plannen is niet anders dan 2,5 jaar geleden, wel heb ik het idee dat er vaker een nieuwe trein rijdt, dan voorheen. Op het traject tussen Zutphen en Wijchen, waar ik het meeste reis, rijden de nieuwe Flirt en de oude SGM (handig als je zoon een spreekbeurt over treinen heeft gehouden ;-))De Flirt heeft een uitschuiftrede en is daardoor dus rolstoeltoegankelijk. De SGM is alleen maar rolstoeltoegankelijk, als er gebruik gemaakt kan worden van een brug.

Wel of geen reisassistentie?

Op station Brummen is helaas nog geen reisassistentie en brug beschikbaar, als het goed is dit uiterlijk in 2025 wel het geval. Om die reden moet je goed plannen, want mijn fiets kan alleen mee in de Flirt of SNG (of een trein van Arriva of Keolis) omdat deze een uitschuiftrede hebben, anders heb reisassistentie nodig. Het zou overigens wel handig zijn dat in de app wordt aangegeven dat de Flirt rolstoeltoegankelijk is met een icoontje, bij de SNG is dit wel het geval.

In de app of via de website kun je zien welk type trein er rijdt, dit kun je zien door op de trein te tikken, die staat aangegeven in je geplande reis. Je moet dit wel in de gaten blijven houden, want als er een trein uitvalt of er iets iets anders aan de hand, kan het maar zo zijn dat je een trein eerder of later moet nemen. Verder moet je er rekening mee houden dat je genoeg tijd hebt om over te stappen en dat het station ook goed toegankelijk is voor je rolstoel of fiets.

Ik heb een keer mijn fiets meegenomen in een oude SGM, de Flirt reed door omstandigheden onverwacht niet meer. De NS had mijn fiets met behulp van de brug in de trein gezet en in Brummen heeft mijn vriend ‘m samen met twee andere reizigers uit de trein getild. Maar liever vraag ik dat niet van anderen omdat mijn fiets niet heel licht is.

Wat ik nog moeilijk vind bij het reizen met de trein

  • Het plannen vind ik niet altijd even makkelijk, dat komt ook door mijn handicap, als ik er niet uit kom, helpt mijn vriend mij of NS Webcare.
  • Het bedienen van liftknoppen, stoplichtknoppen en inchecken bij poortjes omdat ik linkshandig ben en de desbetreffende knoppen en scanners rechts zitten. Ik kan er maar moeilijk bij. Inchecken bij het poortje doe ik met de paspakker van ING, ik heb nu een nieuwe, die veel beter bevalt dan mijn oude, die ik in de vorige blog liet zien.
  • Mijn fiets op de fietsplek zetten in de trein bij Arriva omdat ik moet keren in de trein, waar de ruimte wel beperkt is, maar niet te krap.

Energie

Ik heb nu al vaak mijn fiets meegenomen, ik merk echt dat ik veel minder moe ben en minder pijn heb, dan wanneer ik moet lopen. Het is wel meer ‘gedoe’ omdat je met meer dingen rekening moet houden als je je hulpmiddel meeneemt. Natuurlijk is het afhankelijk van de locatie of ik mijn driewielfiets mee neem en of het niet makkelijker is om de bus te nemen. Zo neem ik in Nijmegen als ik naar de Sint Maartenskliniek liever de bus, die stopt daar voor de deur en fietsen vanaf het station is te ver. Maar als ik naar het UWV in Apeldoorn ga, neem ik juist liever de fiets mee. Wel moet ik dan ook met Arriva, dat gaat ook goed. Toch reis ik liever met NS omdat zij gewoon duidelijke regels en voorzieningen hebben voor het reizen met een hulpmiddel.

Ook als ik zonder mijn fiets reis, reis ik het liefste met de Flirt, ik word ook een dagje ouder en ik merk dat in en uitstappen bij oudere treinen, die hoger zijn steeds moeilijker wordt en ik daar hulp bij nodig heb. En in de Flirt of SNG kan ik zelf de trein uit. Nee, ik kan niet wachten tot de oude sprinters uit dienst zijn (en de perrons zijn aangepast), zodat ik en vele anderen gewoon zelfstandig met de trein kunnen.

6 gedachten over “Update: Een bijzonder reisje met de trein”

  1. Wat goed dat je dit deelt en een fiets meenemen is zeker handig! al is het soms wel lastig inderdaad, er moet maar net plek voor zijn. Zelf reis ik nooit met het openbaar vervoer dus ik kan er weinig over zeggen! Fijn weekend

    Beantwoorden
  2. Boh ik heb respect voor je, ik kan me de laatste keer (kloten) met een fiets nog herinneren. Mensen van de fietsplaats jagen omdat de fiets voor gaat, het sjouwen en het bidden voor een niet te drukke trein met lage instap.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.

Cookie instellingen

Hieronder kun je kiezen welk soort cookies je accepteert op deze website. Klik op de "Instellingen opslaan" knop om je keuze toe te passen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.