6 tips om je spullen te organiseren en niet te vergeten.

Spullen kwijtraken en spullen vergeten. Ik was er kampioen in. Zo ben ik in een jaar wel 3 of 4 bankpasjes verloren en ook mijn OV-chipkaart was ik regelmatig kwijt. Het nadeel was dat ik deze passen moest laten blokkeren en laten vervangen. Dat kostte me elke keer weer geld. En het frustreerde me omdat ik dan weer een aantal dagen zonder pas zat. De oorzaak van het vaak vergeten van spullen, was omdat ik geen overzicht had, waar ik spullen opborg en te gehaast was en daarom geen tijd nam om bijvoorbeeld mijn bankpas in mijn portemonnee te doen.

Inmiddels heb ik geleerd hiermee om te gaan en gaat het veel beter, af en toe vergeet ik nog wel eens iets mee te nemen, maar meestal heb ik alles bij me. Hierbij mijn tips om je spullen niet te vergeten of kwijt te raken.

Neem zo min mogelijk mee

Dit lijkt een open deur, maar tot voor kort was ik iemand die juist veel spullen voor niks mee nam. Ik nam het mee omdat het kon, niet perse omdat ik het echt nodig had. Het was ook een grote rugzak, dus waarom niet? Ik had van alles in mijn rugzak. Een zware powerbank, die ik maar heel af en toe gebruikte, een notitieboekje, waar ik niks in schreef, make-up enz.

Op een gegeven moment vond ik het gesjouw te veel worden en ik miste het overzicht. Ik kocht een kleinere rugzak en zocht uit wat ik nu echt nodig had. Nu heb ik altijd mijn sleutels, ov-chipkaart, zakdoekjes, mintjes, een extra tasje, een etui met spulletjes zoals een haarborsteltje, brillendoekje, lippenstift, reserve fietslampjes etc, mijn portemonnee, telefoon en koptelefoon in mijn tas zitten. Als ik bijvoorbeeld mijn laptop nodig heb, doe ik die erbij, maar dit zit er dus altijd in.

Opruimen

Om mijn tas en huis overzichtelijk te houden, ruim ik beiden op. Mijn huis elke dag en mijn tas als ik de deur uit ben geweest. Mijn tas maak ik helemaal leeg en ik stop alleen de spullen terug, die ik hierboven heb beschreven. Er is op zich niet zoveel op te ruimen, dus dit is snel gebeurd. Ik zet alles terug op hun plek, zo weet ik waar alles ligt en waar ik het terug kan vinden.

Vaste plek

Alles in huis heeft een vaste plek, zo blijft het overzichtelijk. Dit is ook wat Marie Kondo adviseert in haar boek Opgeruimd!. Er slingeren op deze manier geen spullen rond, waardoor het niet meer kwijtraakt

Lijstjes

De welbekende paklijst als je op vakantie gaat, ken je vast wel. Op dezelfde manier kun je ook lijstjes maken van de spullen die je elke dag mee naar je werk of naar school neemt. Dit hebben we nu ook gedaan voor mijn zoon. Voor alle dagen een ander lijstje, zodat het gelijk duidelijk is, wat hij mee moet nemen. Dus niet dat hij Nederlands heeft, maar welk boek hij voor Nederlands mee moet nemen. En hij pakt zijn tas de avond van te voren in, zodat hij alle tijd heeft om zijn tas in te pakken.

Digitaliseren

Maak foto’s van losse briefjes en bewaar deze als afbeelding op je telefoon of gebruik hier een app als Google Keep, Evernote of OneNote voor. Je kunt het natuurlijk ook overschrijven of plakken in een papieren agenda of notitieboekje. Ik maak zelf het liefste foto’s van losse briefjes en bewaar deze in Google Keep.

Routine/eigenschap

De belangrijkste tip en de moeilijkste is dat het eigenlijk een soort eigenschap moet worden om je spullen goed op te bergen en op te ruimen. Als je iets hebt gebruikt, leg het gelijk terug op de plek waar het hoort. Probeer jezelf dat aan te leren. Dan wordt opruimen een eigenschap en zo blijft alles opgeruimd en overzichtelijk. Dan kun je je spullen bijna niet vergeten.

Dit waren mijn tips om je spullen niet te vergeten of kwijt te raken. Niet alleen ik had hier veel last van van, maar mijn zoon ook. Zeker nu hij naar de middelbare school gaat. Ik probeer hem deze dingen ook aan te leren. Toch vind ik het nog vrij lastig. Nu hebben we dus lijstjes gemaakt van wat hij allemaal moet meenemen op een schooldag. Dat gaat vast helpen.

Afbeelding van Jan Alexander via Pixabay.

1 gedachte over “6 tips om je spullen te organiseren en niet te vergeten.”

Plaats een reactie

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.