Over plannen, lijstjes, mijn agenda en 8 tips om beter te plannen

De laatste paar weken heb ik het gevoel dat ik achter de feiten aan het aanhobbelen ben. Plannen lukt niet echt. Ik vergeet afspraken, en dingen die ik nog moet doen. Er staan zelfs dingen dubbel gepland.

Daarnaast duizelt het in mijn hoofd van de ideeën voor mijn blog, waaronder het idee voor dit artikel. Eigenlijk zou ik dus in principe achter elkaar artikelen kunnen schrijven, helaas heb ik daar niet altijd de energie voor, dus blijft het in mijn hoofd zitten. Wel zet ik al mijn ideeën in Wunderlist.

Ook zijn er de afgelopen twee weken een aantal dingen kapot gegaan in huis en zijn er nog wat dingen gebeurd. Dit brengt voor mij weer extra geregel en stress met zich mee.

Chaos

Wat valt je op als je bovenstaand stukje leest? Juist een hoop chaos, die zich in mijn hoofd afspeelt. Daardoor kan ik me niet goed zetten tot dingen. Afspraken die ik op het laatste moment af moet zeggen omdat ik het was vergeten, mensen mailen die ik nog moet mailen, blogs schrijven, het huishouden en noem maar op. Het stapelt zich op. Daardoor voelt het alsof ik het Hoog tijd dus om orde te scheppen in de chaos. 

Plannen

Om de chaos in mijn hoofd te laten verdwijnen is het goed om de focus te leggen op het plannen. Wanneer alles goed gepland is, geeft dat rust en hou ik energie over voor andere dingen. Om goed te plannen gebruik ik 4 dingen:

  • Mijn agenda
  • Een notitieboekje
  • Wunderlist
  • Mijn blogplanner

Agenda

Voor een goede planning is mijn agenda een must. Vroeger gebruikte ik een papieren agenda (ik heb er echt een zwak voor) , maar sinds een jaar of zes, gebruik ik Google Calendar. Ik ben hierop overgestapt omdat ik hier niet steeds al mijn vaste afspraken en gegevens opnieuw in hoef te noteren en het  is een stuk makkelijker mee te nemen omdat alles in mijn telefoon staat. Ik heb verschillende “agenda’s” in Calendar:

  • mijn eigen agenda, voor mijn eigen afspraken en die van mijn zoontje,
  • een huishoud agenda, hier staat wanneer, wat moet gebeuren in het huishouden,
  • school agenda, afspraken en dingen voor school, deze wordt nu niet gebruikt,

Daarnaast heb ik een aantal gedeelde agenda’s:

  • die van mijn vriend, zodat ik op de hoogte ben, van zijn afspraken, hij kan die van mij ook zien,
  • Nederlandse feestdagen en weersverwachting, altijd handig,
  • weeknummers, deze zitten er niet standaard in,
  • Wunderlist, Door deze agenda komen al mijn taken die in Wunderlist staan (met datum), ook in mijn agenda.

Op mijn telefoon gebruik ik de app van Google zelf en op mijn computer gebruik ik hem in Google Chrome.

Agenda, dit is de Windows 10 ap, waar ik Google calendar in heb gezet.

Notitieboekje

Sinds een tijdje gebruik ik een notitieboekje van Correctbook. Dit is een herbruikbaar schrift, waarin ik ideeën voor blogartikelen op schrijf en andere dingen die ik wil onthouden. Dit vind ik erg handig aangezien ik niet altijd mijn laptop bij de hand heb, en soms gewoon dingen met de hand opschrijven fijner is, dan in je telefoon te zetten.  Het kleine blokje gebruiken we voor menuplanning en andere kleine dingetjes op te schrijven.

Correctbook

Wunderlist

In Wunderlist maak ik to do lijstjes en zet ik eventueel dingen die ik wil onthouden. Ik vind het heel erg handig aangezien ik allerlei lijstjes kan maken, deadlines kan toevoegen, laten herhalen en in mappen kan stoppen. Ook kun je subtaken toevoegen.  Ondanks dit alles is het heel eenvoudig in gebruik, wat ik heel fijn vind. Op mijn telefoon gebruik ik de app voor Android en op mijn laptop gebruik ik de Windows 10 app, deze zijn allebei lekker overzichtelijk en synchroniseren goed met elkaar.

Windows 10 app voor Wunderlist

Blogplanner

Ook mijn blogplanner gebruik ik regelmatig. Deze heb ik gekocht bij Blogaholic, die prachtige blogplanners maakt. Het geeft me overzicht over wat ik wil bereiken met mijn blog. Ik kan er mijn artikel ideeën uitgebreider in zetten en een planning maken wat, wanneer gepubliceerd moet worden. Ook kun je statistieken bijhouden en plannen waar je je artikel deelt. Ik merk wel dat ik erg zoekende ben, hoe ik deze gebruik. Zo vind ik de maandplanner, artikel ideeen, notities, doelen en artikelideeën erg prettig. Omdat je heb zelf moet printen, kun je eigenlijk je ideale planner maken. Heel handig dus!

Mijn blogplanner

Tips

Maar hoe kun je nou goed plannen? Ik geef je 8 tips, die ik zelf ook heel goed kan gebruiken:

  1. Neem je agenda mee en pak deze erbij, als je een nieuwe afspraak maakt. Zo zie je gelijk of het goed uitkomt en vergeet je hem niet erin te zetten.
  2. Maak er een routine van om ‘s avonds voor je gaat slapen een to do lijstje te maken met alles erop wat je wil doen, dit geeft rust en de volgende dag gelijk overzicht. Ik doe dit in Wunderlist, maar hiervoor kun je ook een notitieboekje of je agenda gebruiken. Zet ook gelijk ontbrekende afspraken in je agenda
  3. Stel prioriteiten, bepaal wat het belangrijkste is en ga dat als eerste doen of doe hetgeen als eerste wat enorm lang in je hoofd zit.
  4. Stel realistische doelen, kijk of het wel haalbaar is. Zo wil ik elke week 3 blogartikelen schrijven, maar hoe haalbaar is dit?
  5. Doe het gelijk. Ik moet bijvoorbeeld de administratie nog opruimen. Heb ik daar nu tijd voor? dan kan ik het beter nu doen en anders plan het in je agenda.
  6. Plan taken in je agenda en bepaal ook hoe lang je er over doet. Bijvoorbeeld: 30 minuten om de administratie op te ruimen.  Neem hierin ook mee of je er op dat tijdstip wel genoeg energie voor hebt.
  7. Leer jezelf routines aan, die je dagelijks en wekelijks doet.
  8. Maak taken klein. Een artikel schrijven bestaat uit meerdere taken zoals info verzamelen, schrijven en foto’s maken. plan deze in als subtaken, dit geeft meer overzicht.

Hoe plan jij jouw activiteiten? 

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Voor meer informatie, lees de disclaimer.

7 gedachten over “Over plannen, lijstjes, mijn agenda en 8 tips om beter te plannen

  1. jeetje mij duizelt het al met wat je allemaal wilt, lijstjes, diverse agenda’s etc. Ik zou er in ieder geval meer stress van krijgen. Ik maak en schrijf graag nog steeds lijstjes met dingen die ‘moeten’ zoals bel afspraken en dingen @home komt het vandaag niet af dan wel morgen of volgende week. Sommige dingen die moeten hebben voorrang ga ik daar even voor zitten en doe ik het. Bij een goede dag doe ik net wat meer en bij een wat slechtere dag lukken dingen soms niet of met mindere maten. De acceptatie daarvan vond ik even lastig maar ‘so be it’ Ik vind er steeds meer rust bij. Mijn blog schrijf ik wanneer ik dit wil en ik zet er geen deadlines op met wanneer ik iets af moet hebben waarover ik wil schrijven.

    Succes er mee!

    • Dankjewel! Haha, gelukkig staat alles in Google Calendar wel in een overzicht, die is het belangrijkste. En inderdaad, wat de ene keer niet lukt, komt de volgende keer wel. Dat is hier net zo. Tenzij het echt moet gebeuren. En voor m’n blog helpt een deadline enorm. Anders zou ik steeds dingen uit stellen en zou er geen blog zijn.

  2. Leuk artikel! Plannen geeft mij ook een heleboel rust, anders probeer ik steeds maar alles te onhouden. Ik gebruik tegenwoordig ook Google Calendar voor mijn (privé) agenda, en ben ook fan van Wunderlist!

  3. Sinds kort heb ik een bulletjournal. Ik moet wel zeggen dat ik het toch fijn vind hiernaast mijn gewone agenda er af en toe bij te pakken voor het overzicht. Ook heb ik een apart blogboekje waarin ik alle ideeën opschrijf. Het blijft altijd een uitdaging, organiseren. Leuk om te horen hoe jij dit doet.

Een reactie plaatsen

Deze website plaatst cookies om goed te kunnen werken. Voor meer informatie en instellingen, lees de privacyverklaring.