Wat mij goed helpt om te focussen

Ik kan heel snel afgeleid zijn, maar ik kan me ook heel goed focussen als ik met iets bezig ben. Dan vergeet ik zelfs de tijd. Dit lukt me vooral heel goed als ik aan het werk ben. Maar ook met enige regelmaat als ik bezig ben met mijn blog of aan het leren ben. Hoe komt dat eigenlijk?

Ik ben eens gaan nadenken over wanneer het me nu wel en niet lukt om te focussen als ik met iets bezig ben. Ik kan bijvoorbeeld niet goed concentreren als er om me heen allerlei geluiden en dingen om mij heen gebeuren. Bijvoorbeeld als mijn zoon achter mij met allerlei dingen bezig is, wanneer er dingen aan mij gevraagd worden, die ergens anders over gaan. Of wanneer ik met mijn hoofd eigenlijk met hele andere dingen bezig ben. Zo had ik laatst een telefonische afspraak met mijn revalidatiearts. Ik merk dat ik rond de tijd van de afspraak, juist aan het wachten was, tot ze belde. Op zo’n moment kan ik me dus niet concentreren op andere dingen. En vaak lukt het me ook niet om echt te focussen als ik weet dat er nog bepaalde dingen moeten gebeuren in het huishouden.

Wat ik altijd doe als ik me goed wil kunnen focussen

Omdat ik thuis werk en in de woonkamer zit, kan ik heel snel afgeleid raken van alles om mij heen. Ik heb een fijne werkplek, maar het is geen aparte ruimte. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik mijn Flylady ochtendroutine heb gedaan voordat ik ga werken. Dan zijn de belangrijkste dingen die ik moet doen, gebeurd. Daarna ga ik pas aan het werk. Op deze manier is mijn hoofd leen en voorkom ik dat ik steeds moet denken aan hetgeen wat ik nog moet doen.


Koptelefoon met muziek

Tijdens het werken en ook nu ik deze blog schrijf, draag ik meestal mijn koptelefoon. Ik draag hem tijdens overleg met mijn collega’s, maar ook als ik gewoon aan het werk ben. Ik zet dan Spotify op. Vaak een afspeellijst met mijn favoriete muziek, maar soms zet ik een playlist op met muziek die je juist helpt om je goed te kunnen concentreren. Hoe het precies werkt, geen idee, maar het helpt wel.

Doordat ik een noise-canceling koptelefoon heb, hoor ik geen andere geluiden. Dat helpt enorm goed om te focussen. Het nadeel is dat ik bijvoorbeeld geen deurbel hoor of ineens schrik wanneer mijn zoon iets wil vragen.

Notificaties uit om je goed te kunnen focussen

Ik zet ook alle notificaties Op mijn telefoon en laptop uit en vergrendel mijn telefoon met een app als Forest. De enigen die mij dan mogen bellen zijn mijn familie en de school van mijn zoon, wanneer het echt nodig is.

Met de extensie voor je browser kun je websites blokkeren die je afleiden. Zo kun je dan bijvoorbeeld geen Facebook, Twitter of Youtube bezoeken. Ook kun je een andere browser gebruiken. Zo gebruik ik Chrome vooral persoonlijk en Firefox voor werk. Mocht je nu werk doen, waarbij je helemaal geen internet nodig hebt, dan kun je er ook voor kiezen om de verbinding met internet te verbreken. Voor mij persoonlijk is dat niet handig.

Timer

Je kunt ook een timer zetten. Zo heb je bijvoorbeeld de Pomodoro techniek, waarbij je werkt in blokken van 25 minuten en dan 5 minuten pauze neemt etc. Voor mij is het ook handig om een alarm te zetten met de eindtijd omdat ik anders de tijd vergeeld wanneer ik klaar ben met werken.

Duidelijkheid en motivatie

Ik probeer (eventueel samen met mijn collega) er voor te zorgen dat alles zo duidelijk mogelijk is. Datzelfde geldt ook als ik een blog ga schrijven. Dan weet ik wat ik moet doen en hoef ik niet steeds na te denken wat ik nu ook al weer moet doen of schrijven. Bijvoorbeeld. Als ik weet waarover ik een blog wil schrijven en ook duidelijk heb wat erin moet komen, kan ik me goed focussen en ben ik zo klaar. Maar als dat nog niet (helemaal) duidelijk is, dan ben ik veel meer aan het nadenken en duurt het schrijven van een blog ook veel langer of stel ik het zelfs uit.

Ook is het belangrijk dat je gemotiveerd bent om te doen wat je wil of moet doen. Gisteren, was ik al aan deze blog begonnen, maar ik was ook erg moe, dus toen was ik eigenlijk niet gemotiveerd om deze blog te schrijven. Ik ben maar gestopt en vandaag maak ik hem af.

Alles bij de hand

Als laatst zorg ik dat ik alles binnen handbereik heb, wat ik nodig heb. Zo heb standaard koffie of thee op mijn bureau staan en eventueel iets te eten. Ook kan ik bijvoorbeeld ook de lampen bedienen via mijn laptop of telefoon. Mijn telefoon ligt wel iets verder, zodat ik niet steeds geneigd ben om erop te kijken.

Dit waren mijn tips die mij dus enorm helpen om te focussen. Hoe zorg jij ervoor dat je j e goed kunt focussen en in de flow raakt?

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay 

4 gedachten over “Wat mij goed helpt om te focussen”

  1. De tips die je geeft zijn allemaal wel bekende, maar ze toepassen is vaak iets wat bij mij blijft hangen; de intentie is er wel, maar uitvoeren minder. Waardoor ik heel vaak uitstelgedrag ervaar! Ik kan wel mijn internet uitschakelen als ik blogs schrijf (daar gaat t vaker ‘mis’.) dus die tip ga ik toch echt toepassen. Hetzelfde met mijn telefoon. En ook de focus-muziek. Benieuwd of dat écht werkt! Dat het bij jou werkt, is toch een motivatie om het eens te proberen 😉

    Groetjes,
    Petra

    Beantwoorden

Plaats een reactie